Granica

Zelena karta

Nekadašnji imigrant iz Južne Afrike, Wayne Kramer ('The Cooler', 2003. godine) osetio je potrebu da svoja iskustva, kao i probleme s kojima su se suočili mnogi drugi ljudi (praktično iz celog sveta) u mukotrpnoj borbi da se dokopaju famozne 'zelene karte', ovekoveči na filmskom platnu.Ambiciozni filmadžija iz Južne Afrike, želeo je da snimi dugometražni film i na taj način bolje prikaže problematiku kojom se već bavio u njegovom istoimenom kratkom filmu od pre desetak godina. Kroz nekoliko paralelnih priča, pratimo sudbine ljudi koji su spremni da plate odgovarajuću cenu radi sticanja legalnog statusa u obećanoj zemlji - USA.Da bi gledalac stekao što bolji uvid u sve detalje priče, ovde je predstavljena i ona druga strana. Imigracione vlasti predstavljene su u vidu nekoliko protagonista, državnih službenika koji svakodnevno naporno rade da spreče ilegalan boravak ljudi različitih kultura, jezika i vere, političkih uverenja, pa i boje kože, na tlu največe ekonomske sile.Sukob interesa ovih grupacija jeste pokretačka snaga celokupne priče.U pozadini je opet diskretno provučena sveopšta američka paranoja od terorizma, gde su sledbenici islamskog fundamentalizma svakako najveća pretnja.Nenametljiva režija izvlači činjenice i bez ikakvog doterivanja istine, servira ih pred publiku.A to ostavlja utisak, jer je emotivni naboj itekako prisutan, skoro u svakom kadru.Zato je publika (poput motiva koji pokreće režisera) dovedena u situaciju da saoseća s ovim neveselim anti-junacima mučnih životnih priča, pa čak i da se možda poistoveti s nekim od njih.Napravljen je prikladan kasting, jer celokupna glumačka postava je izvrsno odradila svoj posao.Tu bih istakao pre svega Harrisona Forda, jer je rutinski, ali uverljivo, oslikao lik sredovečnog i dobronamernog Maxa Brogana službenika ureda za imigrante, kao i njegovog kolegu Hamida, poreklom iz Irana, u blistavom glumačkom izdanju Cliffa Curtisa.Od ženskih likova vredna pažnje je Alice Eve, u tumačenju lika australijske glumice u pokušaju, Claire Sheperd (par malo slobodnijih scena ovde imaju smisla).Ono što je posebno afirmativno jeste postignuta autentičnost, tako da su i setovi odrađeni po Kaliforniji, kao izuzetno privlačnom mestu za mnoge 'gladne i žedne', koji čeznu da baš tu ostvare 'svoj američki san'. Osetljiva tematika dočarana je na suptilan način i zbog toga sam uveren da je talentovani filmadžija uspeo u nameri da adekvatno razradi sve ideje vezane za ovaj filmski poduhvat.Bez sumnje reč je o kvalitetnoj, punokrvnoj drami iz koje odiše realističnost.Moja preporuka se ovde podrazumeva.