Filmske žene, dio 1.
Listu znamenitih filmskih žena ne možemo donijeti u potpunosti, ali se ipak možemo nadati da smo se barem djelomično približili sumi najboljih.
Dragi muški, a i ini rode: iako nam je jasno da nam razlog za hvalospjeve nad
ženskim rodom apsolutno nije potreban:), ovaj put za kompletni pregled imamo i
razlog. U duhu 8. marta, svjetskog Dana žena, dostojnu ćemo im počast odati kroz
kompletni štreberski, sočni i blagoglagoljivi popis, od samog razvoja
kinematografije pa do danas. Da se odmah ogradimo, ne očekujte feminističke i
zagrižene rasprave o rodnim pripadnostima, ni lamentacije o ženskom filmu –
nudimo vam trezvenu sumu sumarum a-listerica, pionirki i svih onih koje su ušle
u anale (ženske) filmske povijesti.
No, prpošnom uvodniku unatoč, put im
je bio više trnovit nego zvjezdan. Prije nego je film postao biznis kojim su
vladali veliki studiji, pozvani na sudjelovanje bili su svi koji su imali
dovoljno energije, želje i entuzijazma. Gotovo svi američki izvori navode da je
upravo u najranijem razdoblju filmske povijesti, što će reći prije 1920. godine,
u filmu bilo najviše žena – one koje se nisu etablirale kao glumice, svoje su
mjesto našle iza kamera u ulogama redateljica, scenaristica, producentica,
montažerki i vlasnica studija.
Tih ranih godina su žene svoje mjesto u
Hollywoodu dobile prije nego su imale pravo glasa (koji su dobile tek 1917.), no
kako je industrija cvjetala, ženske su se snage disproporcionalno smanjivale,
iako je svaku dekadu obilježio pošteni niz danas svima poznatih teta. Ako ćemo u
brojkama, između 1923. i 1927. u Hollywoodu je režiralo 26 žena, da bi ta cifra
između 1949. i 1979. pala na samo njih 7.
U analizi koja je zahvatila filmove od 1930. do
1970. povjesničari su kategorizirali četiri dominantna tipa ženskih uloga – stup
kreposti u koji se ubraja većina uloga Doris Day i Julie Andrews; glamur djevojka koja zahvaća
božice poput Marilyn Monroe i
Marlene Dietrich; emotivna
žena – Rosalind Russell u filmu 'Picnic' i Elizabeth
Taylor u 'Cat on a Hot Tin Roof'. U zadnju kategoriju pripadaju tzv.
neovisne žene tipa Katherine Hepburn, Barbre
Streisand i Jane Fonda. No, krenimo
redom.
Godina je 1896. i ime koje naprosto morate pamtiti je ime
Francuskinje Alice Guy Blache (naslovna) za koju se smatra
da je prva ženska redateljica. Filmova se primila sasvim slučajno; bila je
tajnica Leona Gaumonta, prodavača foto opremom, kojem je jednom prilikom
predložila da snime film koji bi reklamirao kvalitetu njihove robe. Šef se baš i
nije htio miješati, objasnivši joj da si može dati oduška jer su to sve 'samo
igračke'. Ona je preko vikenda snimila short 'La Fee aux Choux'
(u slobodnom prijevodu 'Kupusova vila'), a njezin se uradak toliko svidio
Gaumontu da je osnovao produkciju, dok je ona do kraja života snimila preko
tristotinjak filmova.
Što se tiče nijeme filmske ere, najplaćenija redateljica koja je
imala svoju nezavisnu produkciju bila je Lois Weber
('Merchant of Venice' 1914., 'To Please One
Woman' 1920.), a poznato je da je Charlieu Chaplinu na
početku karijere mnoge savjete i svoja znanja prenijela Mabel
Normand, glumica i redateljica koja je režirala neke od
njegovih filmova. Početak dvadesetog stoljeća zadužila je i scenaristica
Frances Marion koja je osim mnogih predložaka za filmove
(brojke se kreću oko stotke!) zaslužna i za prva sindikalna udruženja, kao i za
osnivanje Screenwriter's Guilda. Marionova je svoju marljivost
unovčila već 1930. kada je za scenarij tehnički vrlo zahtjevnog filma
'The Big House' dobila Oscara.
Njezina najbolja prijateljica (kako je svijet
bio mali!) bila je prva 'američka dragana' i jedna od prvih glumačkih zvijezda -
Mary Pickford. Ni
Pickfordica nije bila bez vraga, jer je i ona imala vlastitu produkcijsku
kompaniju, a jednom smo vam prilikom već rekli da je zajedno s Charliem
Chaplinom, svojim mužem Douglasom Fairbanksom i
redateljem D.W. Griffithom 1917. osnovala distributersku tvrtku
United Artists, a 1927. godine je bila jedina žena umiješana u
osnivanje Akademije filmskih znanosti i umjetnosti. Iza imena
akademijina kipića Oscar stoji još jedna slatka ženska priča - knjižničarku
Akademije figurica je podsjetila na njenog ujaka, a ta se usporedba toliko
svidjela glavešinama da se ime zadržalo.
Dvadesete i tridesete godine
nose pečat koji su udarile egzotične zavodnice poput Thede Bare
i Pole Negri, mondenke poput Glorie
Swanson i Grete Garbo, ali i seksepilne žene poput
Clare Bow. Najplaćenija glumica tridesetih bila je Nijemica
Marlene Dietrich koja je u Hollywood došla nakon filma
'Blaue Angel' (1930) plijeneći pažnju svojom magnetičnom
ljepotom, ali i raznim aferama s glavnim protagonistima s kojima je surađivala.
Poseban joj se tribute mora dati i zbog pjevačke karijere (bila je česta gošća
Broadwaya), ali i zbog činjenice da je jedna od prvih slobodnijih diva –
činjenica da je biseksualka je bila javna tajna. Njezina prijateljica
Mae West također je imala status seks simbola iako je prvi film
snimila u četrdesetoj godini – proslavio ju je hod, astronomski visoke potpetice
i izjave tipa 'Is that gun in you're pocket, or you are so glad to see me?'.
Krucijalne su promjene u prezentaciji
protagonistica nastupile s četrdesetima i žanrovskim prevladavanjem film noira – kao što je već ranije nagovješteno, ženske
uloge preuzimajući još jače stereotipiziranje spolova preko noći postaju sinonim
za femme fatale, a uvjerljivo ih predvodi neodoljiva diva Rita
Hayworth koja se proslavila filmom 'Gilda'. Ženske su
uloge često zle i svode se na ljepotice koje manipuliraju (najbolji primjer su
uloge Glorie Swanson) ne bi li postigle svoj cilj. Tradicionalna američka
zajednica je u popularizaciji ženskog tijela odmah nanjušila opasnost, pa je
kreposti u obranu udruženje producenata i distributera postavilo Hays kodove
koji su trebali držati određene moralne standarde. Stričeki su fino propisali
koliko se golotinje smije, a koliko ne smije vidjeti.
Mekom su se za žene
(ili možda za ženoljupce) ipak pokazale pedesete godine 20. stoljeća; u tom je
razdoblju srca gledatelja osvojio žanr melodrame, tako da je varijacija za razne
tipske feminine uloge bilo napretek. Nakon ekonomskih kriza kroz filmove se
ponovno uspostavlja tradicionalni poredak, muška dominacija nasuprot ženskoj
submisivnosti, a ženske su role ugurane u kalupe zabavnih ljepotica koje se
često ponašaju kao djeca. Ovakva konstelacija uloga posebno važi za prvo ime s
A-liste tog doba – Marilyn Monroe
koja je imidž seks bombe i naivne, praznoglave plavuše često potkrepljivala i
svojim privatnim životom.
A-listerice tog razdoblja su
definitivno bile i Lauren Bacall i Katherine
Hepburn koje povijest pamti po sofisticiranim intelektualnim ulogama,
dok se Bette Davis probija svojim komičarskim talentom. Imidž
koji je furala Hepburnova baš i nije neko čudo ako znate da je kćer
sufražetkinje koja ju je poticala da uvijek iskaže svoje mišljenje. Zanimljiva
je činjenica da je publika njezinih inače vrlo popularnih filmova bila naprosto
šokirana načinom na koji je ignorirala Hollywood – nosila je hlače čak u vrijeme
dok je to bilo nezamislivo, nije koristila nikakav make up, nije pozirala
fotografima niti davala intervjue. Iako ju je u broju nominacija nedavno
pretekla Meryl Streep, Hepburnova s
četiri Oscara još uvijek drži rekord dobitnica.
Godina za pamćenje je i
1954. – prvi put u povijesti Akademije, a i filma, nominaciju za Oscara dobiva
Afro-Amerikanka, Dorothy Dandridge (naslovna uloga u
'Carmen Jones') koja je osim glumačkih sposobnosti imala i
dobre glasovne mogućnosti. Iako kipić na kraju nije odnijela doma, njezin se
primjer smatra prvim korakom u borbi protiv rasizma među filmskom svitom.
Najveći paradoks vezan uz nju jest činjenica da je zbog svojih uloga i glasa
dobila ponudu za nastup u tada najboljim klubovima koji su bili smješteni u
hotelima diljem New Yorka, Miamia, Chicaga i Las Vegasa, no sve je propalo
zahvaljujući činjenici da u istim hotelima zbog boje kože nije smjela odsjesti.
U drugom dijelu pročitajte žensku storiju od šezdesetih pa do današnjih dana.
Nema komentara.