Vjetar koji povija ječam

Mirovni sporazum

Damien O'Donovan (Cillian Murphy) je mlad perspektivan lekar, pred kojim je lepa karijera u Londonu.Godina je 1920. i Irska se nalazi pod stegom britanske krune.Kada Damien postane svedok brutalnog zločina, koji su počinili pripadnici britanske zloglasne jedinice 'Black and Tans', nad nenaoružanim mladićem, samo što nije hteo da govori na engleskom, dolazi do drastičnih promena. Mladi čovek odlučuje da zapostavi lekarsku karijeru i da se posveti celim svojim bićem borbi za nezavisnost svoje otadžbine. Pridružuje se starijem bratu Teddy O'Sullivanu (Padraic Delaney) koji je na čelu lokalnog ogranka IRA-e...Ken Loach se opet bavi istorijskom tematikom u ratnoj drami o irskoj borbi za nezavisnost, u turbulentnom periodu od 1916.-1923. godine.Paul Laverty je napisao scenario koji nam predstavlja gerilski rat u sirovoj formi, bez nekakve patetike, držeći se dobro poznatih istorijskih činjenica. Realistično, potresno, ali i poučno.Ono što je lako uočiti, to su pre svega efektno snimljeni kadrovi živopisnih pejzaža, pronađenih na brojnim lokacijama, širom zelene Irske, koje je Barry Ackroyd vešto usnimio u kontekstu ratne priče. Živahna muzika iza koje stoji George Fenton, takođe naglašava stalno prisutnu ratnu psihozu, ali i spremnost lokalnih patriota da idu do samog kraja radi postizanja slobodarskih ciljeva.U par sekvenci, režiser diskretno ističe i socijalni aspekt borbe protiv britanskog jarma.Uostalom, baš to socijalno raslojavanje između lokalnog stanovništva, kasnije je u značajnoj meri uticalo da dođe i do građanskog rata, pored očiglednog raskola između pobornika umerene struje (po kojima Irska ostaje u sastavu britanske imperije) i zagovornika radikalne struje (koji su želeli potpunu nezavisnost Irske od britanske krune).Studiozan pristup je evidentan, tako da je reč o filmu koji definitivno ima težinu, jer je ovde koncept veoma precizan - rekonstrukcija političkih i ratnih događaja koji su promenili neke stvari na ondašnjoj društveno-političkoj sceni (ali ne i iskorenili).Dobro promišljeni, oštri dijalozi, samo ukazuju na politički osetljivu situaciju, u kojima je sukob mišljenja i interesa naprosto neizbežan.Ako tome dodamo i par solidno napravljenih akcionih scena, onda se može izvući zaključak da je Ken Loach uspeo da verodostojno ekranizuje izraženu prgavost i razvijen slobodarski duh irskog naroda.Dobri kostimi i vešta šminka, doprineli su da sve ovde izgleda prilično autentično, ako imamo u vidu da se radi o ekranizaciji istorijskih događaja s početka XX veka.Od angažovane glumačke ekipe ne bih nikoga posebno istakao, osim konstatacije da je svako na sebi svojstven, glumački način 'oživeo' likove koji su ostavili neizbrisiv trag u istoriji ponosnog irskog naroda.Kvalitetno, memorabilno, ostavlja snažan utisak, terajući vas na duboko razmišljanje (gde ćete pre ili kasnije da dođete do onog dobro poznatog stava:'ma politika je kurva').Jedan od retkih filmova koji je pomirio publiku i kritiku (Zlatna palma na Filmskom festivalu u Kanu, 2006. godine). Pa ako vam se ukaže prilika da gledate 'The Wind That Shakes the Barley', nemojte je ni slučajno propustiti.

pogledati

Za početak se ne bih složio sa prethodnom recenzijom od korisnika- MRKEMIL-koji je pokazao zavidnu glupost i neshvaćanje filma ali i povijesnih temelja Irske države. Dakle film prikazuje borbu Iraca za slobodu kroz prizmu dva brata koja se na kraju,nakon potpisivanja englesko-irskog sporazuma,nađu na suprotnim stranama.Ali niti jedan ne staje na stranu Engleza ,kako je naveo poštovani MRKEMIL ,već je jedan pristalica politike Michaela Collinsa,nacionalnog junaka, koji je za prihvaćanje sporazuma i obustavu rata a drugi pristalica republikanske struje koja želi naovisnost čitavog Irskog otoka isključivo oružanom borbom. Inače film je dbar,dojmljiv,ponekad i brutalan prikaz rađanja irske slobode. Tematika prvoklasna, a za sve kojima se svidio ovaj film toplo preporučujem film-MICHAEL COLLINS- s Liamom Nessonom uglavnoj ulozi ,koji se bavi istom tematikom samo prikazuje malo širi povijesni asperkt. Što reći nakon ovog film osim da prenesem poruku sa jednog grafita u Belfastu : KILL THEM ALL AND LET THE GOD SORT THEM!

F produkcija

Film F produkcije sa ŽNJ glumcima.Braća se bore protiv Engleza, ali ipak nakon dugoga nećkanja jedan stane na Englesku stranu nakon potpisivanja Englesko-Irskog sporazuma i ubije drugoga brata. Pravi idiot.Film od totalnog crnila spašavaju Irski krajolici koji su pravi melem za oči. Naporan, suhoparan i pomalo dosadan film predstavlja pravu poslasticu za istinske filmske kritičare, ali i ne za amatere poput mene. Međutim uz određene pauze i odmore može se pogledati.