Carstvo Velikog Oza

Bajkovito carstvo

Veteran svetske kinematografije Sam Raimi prihvatio je ponudu producentske kuće Walt Disney Pictures, da režira modernizovanu verziju čuvenog 'Čarobnjaka iz Oza'. Zapravo ovde se ne radi o još jednom rimejku, jer je scenaristički dvojac, Mitchell Kapner & David Lindsay-Abaire, polazeći od literarnog predloška proslavljenog L. Frank Bauma, sročio storiju koja je u neku ruku prequel onome što smo gledali u porodičnom klasiku. Ovo je fantastična avantura koja pokušava da nam pruži odgovor na neke nepoznanice vezane za poreklo samog čarobnjaka iz Oza. Ali i da nam detaljnije približi sudbine tri lepe veštice, zbog čijih razmirica je došlo do raskola u bajkovitom carstvu Oza. Oscar Diggs je sitni cirkuski mađioničar, pohlepan tip kome je etika strana. Kada zapadne u nevolju, ovaj vešti manipulator neočekivano će se obreti u živopisnom svetu čudesnog kraljevstva Oza. Njegova pojava je ispunjenje davno izrečenog proročanstva, po kome će dolazak velikog, moćnog čarobnjaka spasiti Oz i doneti mir i sreću svim njegovim žiteljima...Bajkovit pripovedački stil savršeno odgovara mlađoj populaciji, pogotovo deci, jer privlači pažnju i može da se isprati do kraja. Razumljivo je onda što se kroz dijaloge provlači edukativna crta, jer su koncipirani i da zabave, ali i da navedu dečicu da izvuku neke zaključke (ili naravoučenije, što bi rekli pedagozi). Odlično postavljena scenografija sa puno šarenila, jarkih boja, u kojima upoznajemo neobične protagoniste u maštovito dizajniranim kostimima (po principu: 'moja mašta može svašta'), zaista ostavlja upečatljiv utisak. Upotreba CGI-efekata ovde je potpuno opravdana i ima svrhu. Veći deo filma snimljen je u Sony Pictures Studios, koji je svu raspoloživu tehniku i opremu stavio na raspolaganje filmskoj ekipi. Tehnički aspekt je u neku ruku zasenio samu adaptaciju priče za potrebe ekranizacije. Mada je ubačeno par detalja kojima se odaje omaž klasiku iz 1939. godine (npr. uvodna crno-bela sekvenca), evidentno je kako se scenaristički koncept u značajnoj meri prilagodio ukusima mlađeg dela publike. Stoga je postignut značajan komercijalni rezultat (zarada od blizu $235,000,000 u američkim bioskopima), jer je ova porodična fantazija stekla naklonost mlađih filmskih fanova, ali i onih starijih (pre svega tu mislim na roditelje). Sa glumačke tačke gledišta, sigurno je moglo i bolje, jer objektivno niko nije posebno iskočio. Izuzetak je nadahnut performans odlične Rachel Weisz, glumice koja je prihvatila izazov da što bolje iznese lik istinske zloće. Sve u svemu, može se izreći konstatacija kako je modernizovana adaptacija, vizuelno ušminkana i estetski doterana, uglavnom ispunila očekivanja, iako nije oduševila, s obzirom da nije dosegla ni približan kvalitet originala od pre više decenija. Preporuka dečici, ali i ostalima koji još uvek odbijaju da odrastu i zakorače u surovi svet odraslih.

Užasno loše

'Oz the Great and Powerful' je odličan primjer kako ne napraviti film; baziran na Baumovim knjigama koje su između ostalog služile i kao predložak za filmski klasik 'The Wizard of Oz'. Baum se vjerojatno okreće u grobu nakon ove Disneyeve adaptacije njegovih knjiga, jer ovdje zaista ništa ne štima. Od bezvezne priče, preko loše glume, ni po čemu posebnih specijalnih efekata (pa čak u dijelovima i vrlo loših), sve do diskutabilne poruke koju kroz lik i ponašanje Oza žele prenijeti tvorci filma na djecu koja su ipak glavna publika ovog filma unatoč tome što je Raimi redatelj. Raimi ovdje ništa ne može učiniti da spasi ovaj film od propasti, jer tanku priču na nikakav poseban način ne obogaćuju specijalni efekti, a također imao je nesreću da je većina glumaca totalno promašena u svojim ulogama. Od nenadahnutih izvedba Franca, Williams pa čak i Weisz iako ona jedina ima par svjetlih trenutaka, pa sve do jako loše Mile Kunis koja jednostavno ne može odigrati ulogu koja joj je dana. No, filmski scenarij je taj od kojega sve počinje i završava, a ovdje je on toliko loš, toliko tanak i toliko banalan da izrazito bolno izgleda trajanje filma od malo preko 2 sata. Jednostavno ništa, ali apsolutno ništa zanimljivoga se ne događa u ovom filmu, ne postoje smiješni trenuci, a glumci jednostavno nisu dovoljno dobri/nadahnuti da razbiju tu monotoniju. Ipak, film je odlično prošao na blagajnama, slijedi nastavak, što samo potvrđuje nedavnu teoriju tvoraca posljednjeg Disneyevog „flopa“ 'The Lone Rangera' koji su rekli da je neviđena kritičarska hajka uništila bilo kakve šanse filma za uspjeh. To govorim ovdje jer, usporedbe radi, kritika Raimijev film nije ni približno sasjekla kao što je to učinila Verbinskiju, a zaista radi se o djelu koje se bez problema može nalaziti na listama najgorih u godini. Za nagradu nastavak je u planovima...dobro došli u Hollywood!

žalosno

loše, dosadno, naporno, Mila Kunis loša, Oz osrednje dosadan, prvih 20 min loše, ostatak filma loš