Veliki Gatsby
Ovo nam nije trebalo
Prenapuhan, naporan, nerealan i nemaštovit pokušaj pokušaj za sve sudionike, od redatelja do postave. Zao mi je što sam Lea vidjela (možda prvi puta)u lošem izdanju. Za sve koji namjeravaju pogledati ; moooolim vas, pogledajte verziju iz 1974 ili još bolje pročitajte knigu da dobijete uvid kakav bi Gatsby trebao biti.
Tamna strana američkog sna
Mladi Nick Carraway (Tobey Maguire) stiže sa srednjeg zapada u New York City, 1922. godine.Radi na berzi, ali ima ambicija da se okuša kao pisac. Kada upozna svog misterioznog bogatog komšiju, Nick biva uvučen u očaravajući svet, u kome vladaju intrige, prevare, iluzije, ali i neostvarene ljubavi...Kroz formu pripovedanja, režiser Baz Luhrmann prezentira nam narativ gde upoznajemo glavne aktere jedne tragične ljubavne priče.Adaptaciju čuvenog romana 'The Great Gatsby ' (by F. Scott Fitzgerald), u moderan filmski scenario zajednički su uradili Baz Luhrmann i Craig Pearce.Filmska kuća 'Warner Bros.' ambiciozno je ušla u projekat.Podatak da je budžet za produkciju iznosio oko $105,000,000 te da su setovi napravljeni na atraktivnim lokacijama Novog Južnog Velsa u Australiji, ukazivao je na nešto što će možda dostići pa čak i prevazići 'Moulin Rouge!', iz 2001. godine. Neosporno je da režiser ostaje dosledan svom umetničkom stilu izražavanja, pa i ovde potencira impresivne vizuelne efekte, uz širok dijapazon raznih muzičkih pravaca.Raskošne scenografije, maštoviti kostimi, napadna šminka, ekstravagantne frizure, definitivno ostavljaju utisak, jer nam oslikavaju dekadentan svet u pravom svetlu.Ali sav taj sjaj, kič, miks nespojivih zvukova, nisu dovoljni da podignu kvalitet filma na neki visok nivo.Odlična fotografija (Simon Duggan je odlično odradio svoj posao) zasenila je nemušto postavljene, tek nabacane dijaloge.Narativ stoga nije dovoljno konzistentan, pa zato i nema potrebne dramaturgije za jednu takvu ljubavnu priču.A gluma je veoma problematična.Vredni pažnje jesu performansi nekih sporednih likova. Recimo Isla Fisher je sasvim solidna kao prevrtljiva Myrtle, a dobru epizodu je imao i Jason Clarke, kao njen suprug George Wilson.Nije razočarao ni Joel Edgerton, jer je Tom Buchanan, fino oslikan kao moćan čovek koji ne preza ni od čega i ni pred kim.Tobey Maguire u standardnom, dobro poznatom izdanju, znači možda tek prosečan, kakav je uostalom bio u zadnjih par godina (i filmova).Oni koji su trebali da budu okosnica radnje, definitivno su podbacili.Carey Mulligan se nije baš dobro snašla u koži nesrećno udate mlade žene, jer njena Daisy nije u stanju da adekvatno (dovoljno uverljivo) izrazi svoje emocije u pojedinim segmentima filma.Najviše je podbacio Leonardo DiCaprio.Previše teatralnosti, mimike, a manjak smirenosti, pronicljivosti, umerenosti u ponašanju takvog čoveka, kome se divio veliki deo New York Cityja.Izgleda kao da je 'malo promašio temu'.U trci za besomučnom zaradom, filmadžije su vodile računa o ambalaži (snimano u famoznom 3D formatu), a zanemarili su pritom samu suštinu filmske robe.Publika je dobila oskudnu ekranizaciju jednog kolosalnog književnog dela, koje nije u rangu nekih prethodnika, kao recimo onog iz 1974. godine.Romansa sa nekoliko dobrih momenata i lepo prezentovanih detalja, koja kao celina jednostavno ne uspeva da se nametne publici.Dobili smo tek prosečan film o kome neće dugo da se polemiše niti raspravlja, kako kod kritike, tako i kod publike.To što su moja visoka očekivanja ostala izneverena ovog puta, ipak nije razlog da se ne opredelite da ga eventualno pogledate. Uostalom samo tako možete da donesete neki svoj, lični sud.
3D ekranizacija klasika koja definitvno nije za svakog
Australac Baz Luhrmann je jedan od onih redatelja koji se mogu voljeti ili mrziti.Njegov stil definitivno nije za svakoga.Dok jedni hvale njegov stil kao kreativan,inventivan i maštovit,drugi ga nazivaju kičastim i neurednim.Iako ne mogu reći da je Gatsby loš film sebe bih ipak svrstao u drugu skupinu.Luhrmann je pred sobom imao nevjerovatno kompleksnu priču punu intrigantnih likova i njihovih međusobnih sukoba,uspio je,međutim,relativno uspješno prikazati neke od likova,no smatram da bi sama kompleksnost radnje i dubina romana jače doprijela do zahtjevnijih gledatelja da je film snimljen u konvencionalnijem stilu.Zbog pretjerane upotrebe specijalnih ekefata film često nalikuje na dugačak glazbeni spot ili pak na polu-animiranu bajku u stilu Walta Disneyea.Najveći adut Luhrmannovog film su svakako glumci.Za ulogu Jaya Gatsbya nisu mogli naći bolji izbor od Leonarda DiCapria.On je Gatsby kakvog sam oduvijek zamišljao i glumac koji me niti jednom nije razočarao.Glumac koji zasada nije snimio niti jedan loš film,čak su njegovi lošiji filmovi poput Žala ili Tijela od Laži prosječni ili iznadprosječni.Iako svake godine pruži briljatne izvedve,Akademija ga već godinama neobjašnjivo ignorira na Oskarima.Uz DiCapria najbolji posao je odradio australac Joel Edgerton koji me predhodno oduševio u odličnoj sportskoj drami iz 2011. Ratnik.Edgertonov portret glasnog,arogantnog i samodopadnog alfa mužjaka je pun pogodak,a sa svojim muževnim šarmom Edgerton kao da je predak glumaca poput Roberta Mitchuma ili Burta Lancastera.Glumački dio,doduše,također nije bez mana,a one su Tobey Maguaire i Carrey Mulligan.Dok je Maguaire svoj dio odradio solidno,zahtjevniji gledatelj ne može,a da se ne upita bi li drugi glumac mogao dati puno više kompleksnosti liku Nicka Carrawaya.Mulligan sam dosad imao prilike gledati u dva filma,Driveu i Wall Streetu 2.Niti u jednom filmu na mene nije ostavila poseban dojam.Dok je Daisy u knjizi opisana kao vrckasta,otkačena i karizmatična mlada djevojka,Mulligan je očito zbog nedostatka karizme igra kao nezanimljivu,nježnu i plačljivu. Luhrmannov film također pokreće kontroverzno pitanje upotrebe 3D-a.Dok je još nedavno 3D bio rezerviran samo za velike blockbustere,zadnjih godina polagano,ali sigurno počinje preuzimati i ostale žanrove.Takav je slučaj bio i sa gangsterskim žanrom.Smtram da bi i Gangsterski Odred,iako puno inferiornije djelce od Gatsbya na gledatelja djelovalo jasnije i intrigantnije da nije snimano u 3D-u zbog čega izgleda kao igrica za Playstation.Dok je ova suvremena,specijalnim efektima okovana ekranizacija jednog od najvećih klasika američke književnosti najbolji primjer skore potpune prevlasti 3D-a nad Hollywoodom.
Why, hello old sport!
Isključivo je moj gubitak što nisam pročitao književni klasik F.Scotta Fitzgeralda 'The Great Gatsby', no dobra je vijest da će ovaj film potaknuti veliki broj mladih ljudi da to što prije naprave. Može se reći da je Fitzgerald pisao knjigu gotovo autobiografski pošto je poznat njegov stil života i 'miješanje' s izrazito bogatim članovima društva dok istovremeno on nije bio iz imućnije obitelji. No ono što prvenstveno treba reći da redatelj Luhrmann ('Moulin Rouge') pred sobom ima izrazito kompleksan predložak koji itekako ima što za reći i ukazati na stil života kakav je vodila američka aristokracija 1920-ih. Na fascinantan način je dan uvid u svijet ekstremno bogatih ljudi koji nisu imali ni najmanju brigu na svijetu, priređivali su apsurdno raskošne zabave, uvjet ženidbe je bilo podrijetlo obitelji, a gotovo je slučaj bio da nisu poznavali bračnu vjernost. Uvid u cijelu tu priču nam daje autsajder, siromašniji mladić Nick, koji prepričava cijelu priču (pišući knjigu) i postaje dijelom te bogate zajednice zbog krvne linije s Daisy, te zapravo postaje naš vodič kroz film jer je on jedini na strani „običnih“ ljudi. Samo upoznavanje Gatsbya je obavijeno velom tajne, skriveno ispod bombastičnih privatnih zabava koje je okupljao cijeli grad i ogromnih vatrometa. Glede tih zabava; možda će na prvi pogled zasmetati upotreba modernih glazbenih brojeva i glazbe atipične za ono razdoblje, ali Luhrmann je htio stvoriti dojam grandioznosti zabava na taj način i ujedno dobiti dobar marketinški impuls preko soundtracka koji okuplja razne popularne izvođače. Nisam film gledao u 3D pa ne mogu govoriti o prednostima i/ili manama istoga, no dojma sam da je on prisutan samo zbog činjenice što je lakše ispred 'zelenog ekrana' stvoriti sve te scene koje su morale odisati glamurom, brojnošću i veličinom, pa stoga niti nemam nekih većih zamjerki na tom polju osim što mi je žao što pojedine scene nemaju prirodniji izgled (tu poglavito mislim na prikaz 'Doline pepela', industrijskog dijela između izmišljenog West Egga i NYC-a gdje se nalazi većinom sirotinja). Glavni akteri su svi osim Maguirea savršeni za svoje uloge; dojma sam da bi bolji glumac mogao dati puno više kompleksnom liku Nicka nego što je to Maguire dao. Mulligan je odlična Daisy iako nema puno manevarskog prostora, Edgerton u zahtjevnijim, dramaturškim scenama uvijek pouzdan, a DiCaprio je savršeni kroj za ulogu Gatsbya iako ne mogu reći da se na njegovom licu kroz cijelo trajanje filma mogla očitati problematika samog završetka filma (koju ne želim otkriti onima koji nisu gledali) i toga što on osjeća. Svejedno Di Caprijev Gatsby je misteriozan, privlačan, tragičan, dok na svoj život gleda kroz prizmu zvijezde koja uvijek mora ići prema gore, više; istovremeno sa svojeg mola gledajući to zeleno signalno svijetlo koje je tako blizu, a tako daleko... Naposljetku, 'The Great Gatsby' je prvi veliki, ozbiljan post Oscar 2013 film koji vjerujem da će biti apsolutno magičan i briljantan onima koji nisu upoznati s prethodnim književnim predloškom ili najpoznatijom prijašnjom filmskog verzijom s Redfordom.