Pravilo šutnje
'Weather Underground'
Robert Redford nastavlja da radi u hollywoodskoj fabrici snova, iskazujući po ko zna koji put, ogromnu posvećenost i entuzijazam u produkciji sopstvenih filmskih projekata.Ponovo je namenio sebi dvostruku ulogu.Režira i tumači ulogu glavnog aktera politički obojenog trilera.Lem Dobbs je prilagodio priču u filmski scenario, koju je Neil Gordon opisao u svom romanu, baveći se turbulentnim periodom američke istorije, s kraja 60-ih, kada je američka vojna intervencija u Vijetnamu eskalirala odnoseći brojne živote nedužnih mladića.Zaplet nastaje kada nekadašnju aktivistkinju anti-ratne organizacije, poznatije kao 'Weather Underground', Sharon Solarz (Susan Sarandon) uhapse agenti FBI-ja.Mladi lokalni novinar lista 'Albany Times', Ben Shepard (Shia LaBeouf) u stalnoj potrazi za nekom ekskluzivom, zainteresuje se za slučaj pljačke banke koju su izveli pripadnici pomenute organizacije pre više od 30 godina.Kako je tom prilikom nastradao jedan čuvar, slučaj nije zastareo, pa je potraga za osumnjičenima i dalje aktuelna.U strahu da će mu otkriti pravi identitet, povučeni advokat iz Albanyja, Jim Grant (Robert Redford) prinuđen je da beži i proba da javnosti otkrije pravu istinu...Strastvenim filmofilima je poznato da se Robert Redford dobro snalazi u podžanru političkih trilera (npr. 'Lions for Lambs', iz 2007.). Očekivanja povodom ovog njegovog najnovijeg ostvarenja bila su velika, naročito iz razloga što se dohvatio teme koja je ostavila trajne posledice na američku demokratiju.Vijetnamski rat je podelio veliku američku naciju, a globalno posmatrano, doveo stvari do tačke usijanja u višegodišnjoj hladnoratovskoj konfrontaciji s ideološkim neprijateljem SSSR-om.No, moram da priznam da me ipak Redford ovog puta nije impresionirao.Razloga za ovakav moj, možda preoštar, stav (sud) ima nekoliko. Korišćenje par flešbek-kadrova (recimo u crno-beloj tehnici) svakako bi doprinelo da se publika bolje upozna sa tragičnim događajima od pre 30-ak godina, jer kroz naraciju i kratak osvrt putem svemoćnog interneta (Benovo istraživačko novinarstvo), sve to skupa deluje neuverljivo, bez neophodne doze dramaturgije.Nije napravljena pogodna atmosfera, koja bi adekvatno povezala prošlost i sadašnjost. Paralelna istraga koju vode FBI i ambiciozni mladi novinar u vezi otkrivanja pravih krivaca, pokazuje da je pojedinac efikasniji od sistema, što deluje prilično isforsirano u pravcu stvaranja preko potrebne tenzije.Valja istaći da nam završnica filma razotkriva neke detalje iz privatnog života nekadašnjeg borca za bolji i slobodniji svet, Nicka Sloana.Zajednički produkt njegove velike ljubavi sa Mimi Lurie (Julie Christie), devojkom sa kojom je nekada delio slobodarske ideje, ali i postelju, došao je na svet pre nekih 30 godina.Ali to ne štima u radnji, jer ta osoba je dosta mlada, studira prava i kao i svaka njena vršnjakinja hoće da pronađe nekog pristojnog mladića.Žao mi je što sam napravio nepopularni 'spoil', ali sam morao da jasno argumentujem glavne primedbe koje upućujem ovom trileru.Nivo prikazane glume je tek prosečan, jer osim Redforda i mlađanog LaBeoufa, svi ostali protagonisti imaju malu minutažu da bi se ozbiljnije nametnuli publici.Bez obzira na sve napred izrečeno, film obojen političkim tonovima, ipak zaslužuje da mu pružite šansu.Pogledajte pa procenite i sami, najnoviji režiserski poduhvat neumornog filmskog radnika Roberta Redforda.
The Company You Keep
Volim kada legende Hollywooda odluče snimiti ovakav film, koji nije po volji velikoj većini Amerikanaca, jer se libi spominjati američke grijehe u ratu u Vijetnamu. No, ovdje fokus ostaje na Americi; naime za vrijeme Vijetnamskog rata u Americi su postojale grupe mladih ljudi koji su snažno protestirale protiv postupanja vlastite vlade u stranoj zemlji i sukoba koje će u konačnici dovesti do brojke između 1.5 - 4 milijuna poginulih što je u novijoj povijesti jedno od najbrojnijih stradanja. No, postupci jedne od tih anti-ratnih grupa su dovele do pljačke banke (pokušaj osvete cijelom sistemu udaranjem u njegovu srž) koja je pošla po krivu i nevin čovjek (zaštitar) je stradao. Naravno u očima američkih vlasti prosvjednici su postali kriminalci i ubojice, što su u konačnici i postali tim događajem; a FBI ih je bez uspjeha lovio preko 30 godina. Sve dok jedna od njih nije dopustila da ju se uhvati... Redfordov deveti redateljski pothvat je zaista dobar film, koji se u potpunosti razlikuje od današnjeg opusa kojeg možemo gledati u američkoj mainstream kinematografiji. Uz ekipu punu velikih imena (Redford, Sarandon, Cooper, Christie, LaBeouf, Nolte, Jenkins, Gleeson, Elliot, Tucci, Howard...) on uspjeva dotaknuti u puno tema vezanih za taj događaj. Između ostalog isčitava se ona o promjeni čovjeka kako ide kroz život. Drugi prioriteti (ponajviše obitelj) iskaču u prvi plan, dok nekadašnje revolucionarno gledanje na svijet postaje i opstaje jedino u pričama o starim vremenima (primjer Jenkinsa koji studentima priča priče o tim vremenima da bi oni oduševljeno izašli iz dvorane, stavili status na Facebook i zaboravili na to...). Poanta cijelog filma je upravo ta priča o promjeni koju čovjek doživljava na svim frontama, što možemo jednom riječju nazvati i odrastanje. Kroz razne likove Redford dotiče i novinarsku profesiju (mladi, nadobudni LaBeouf u potrazi za velikom pričom i njegov puno oprezniji kolega/urednik Tucci koji se nikome u tom procesu ne bi htio zamjeriti – postaje sve ono što novinar ne bi smio biti), pa FBI agente (Howard i Kendrick s ispranim mozgovima koji rade po naredbi) te naposljetku bivšeg šefa policije Gleesona koji također ima vlastitite motive i tajne. Od početka filma se slagalica polaganim tempom slaže kako bi gledatelji dobili kompletnu sliku, dok Redford majstorski slaže kadar za kadrom, bez ikakvih spektakularnih scena, samo sa dijalogom i tajnama koje okružuju likove. U konačnici 'The Company You Keep' je vrlo dobar film prepun odličnih glumaca i radnje koja je lijepo izbalansirana s jako puno doticaja s današnjim svijetom i funkcioniranju stvari u istom, jer vrijeme prolazi ali kapitalistički sustav i postupci Amerike ako promislite se i nisu puno promijenili; samo ratovi imaju drugačija imena.