Disneyevi eko-crtići
Koja je glavna poruka Disneyevih crtića? Dobro uvijek nadvlada zlo? Ne, nego - ljudi, čuvajte prirodu! Tako bar tvrde znanstvenici...
Želite li djecu naučiti da vole prirodu - puštajte im Disneyeve crtiće! To je, u načelu, sažetak rada Davida Whitleya, sveučilišnog profesora s Cambridgea. On je analizirao filmove u produkciji Walta Disneya i rezultate tog rada prikazao u knjizi 'The Idea of Nature in Disney Animation'. Po njemu Disneyevi filmovi 'igraju važnu ulogu u edukaciji javnosti o okolišu'. Ne samo to, Whitley tvrdi da su neki filmovi kao npr. 'Bambi', bili tako utjecajni da ih mnogi ekološki aktivisti navode kao inspiraciju koja ih je zainteresirala za ekološka pitanja.
'Bambi', r: Walt Disney, insert iz klasika animacije - i ekologije?
Whitley smatra da su slatka stvorenja iz tih crtića 'sustavno poticala djecu da se povežu sa svijetom prirode i čuvaju ga'. Njegova knjiga se koncentrira na dva razdoblja u povijesti kompanije, od 1937. do 1967., kada je šef bio osobno Walt Disney; te na razdoblje od 1984. do 2005., kada je glavni bio Michael Eisner. Oba lidera su prema Whitleyu bila posvećena zaštiti prirode, ali na nešto drugačije načine.
Tako je Disney promovirao 'pastoralne filmove', u kojima je 'prirodan svijet idiličan, a prijeti mu nadolazeća civilizacija'. Za vrijeme Eisnerovog šefovanja, filmovi postaju kompleksniji, a pouka je da ljudi i priroda mogu zajedno koegzistirati, ako se poštuje svijet divljine i otkrije svoje mjesto u prirodnom poretku. Slijede primjeri iz Whitleyevih analiza, a ako niste sigurni da je sve to točno, daljinski u ruke i krenite u kontra-analizu. Pogledajte bar većinu Disneyevih crtića, pa nam javite što ste vi otkrili i zaključili.
'Snjeguljica i sedam patuljaka' (1937) - ljubomorna kraljica organizira smrt Snjeguljice, ali ona bježi u šumu, patuljcima i ostalim šumskim bićima. Snjeguljica je uzor djeci koji pokazuje kako ljudi mogu čuvati prirodu i unijeti malo reda u nju.
'Bambi' (1942) - Bambi se druži s raznim životinjama i mora se suočiti sa smrću majke koju ubijaju lovci. Idilični svijet prirode ranjiv je na ljudske upade, pa film nadahnjuje mnoge buduće čuvare prirode.
'Pepeljuga' (1950) - jadnu Pepeljugu zlostavljaju maćeha i polusestre, a jedini prijatelji su joj životinje. Životinje tako razotkrivaju represivnu, egoističnu ljudsku kulturu, istrgnutu iz svijeta prirode.
'Knjiga o džungli' (1967) - divlje dijete Mowgli odgojile su životinje, ali se mora vratiti među ljude da bi izbjegao tigru. Mowgli predstavlja ne samo želju da se zaštiti carstvo životinja, već i da se postane dijelom njega.
'Mala sirena' (1989) - Sirena Ariel želi biti dio svijeta ljudi, a kada se zaljubi u princa Erica, ta želja joj se nakratko i ostvari. Moguće je nadvladati podjelu između svijeta ljudi i prirode jer su ta dva svijeta jednakovrijedna.
'Pocahontas' (1995) - Indijanka Pocahontas zaljubljuje se u engleskog naseljenika i pokazuje mu da njezin narod ima duhovni odnos s prirodom. Pomirba kolonista i Indijanaca pokazuje da je moguće premostiti jaz između nas i prirode.
'Tarzan' (1999) - Tarzana odgajaju gorile, pa ih on spašava od lovca koji ih pokušava pohvatati. Ljudsko djelovanje na okoliš je destruktivno kada je motivirano komercijalnim motivima.
'Potraga za Nemom' (2003) - ribi Nemu je neugodno što ima prezaštitničkog oca, a očev strah se pokaže opravdanim kada Nema uhvate i pošalju u akvarij. Pouka je da treba prihvatiti opasne aspekte prirode, ali i da treba tolerirati i slobodu drugoga.
Nema komentara.