Red ljubavi, red krvi - ljubavnici u bijegu
Kada 'živjeli su sretno ever after' zamijeni 'ubijali su sretno dok im nisu izrešetali auto', na repertoaru je zasigurno naš najdraži filmski podžanr!
Jedan film ne čini žanr, kao uostalom ni lasta proljeće, ali ako se prisjetite još barem pokojeg ostvarenja sa sličnim motivskim preokupacijama možete se okladiti da je već negdje napisana knjiga o tom novom podžanru za koji je sumnjivo što ga već odavno nismo uočili. 'Lovers on the run', opaki parovi, okrutni i zaljubljeni, rođeni ljubavnici i ubojice samo su neki od prijedloga na današenjem filmskom meniju koji smo otvorili kako bismo zaboravili na slađušne tinejdžerske romantične komedije koje nam ljetom pune kino-dvorane. Njihova je ljubavna priča, dapače, potpuno suprotna, a sudeći po redateljima koji su se odlučili ispričati krvave pohode neprilagođenih ljubavnika – radi se prije o jesenskoj literaturi nego o razbibrižnom izlasku u otvoreno kino.
Ipak, ma koliko mi šutjeli o tome, 'lovers on the run' vjerojatno je 'moralniji' žanr od bilo koje ljubavne bombone koja će se ljeti vrtjeti u klimatiziranim dvoranama. Tipizirana priča slijedi gotovo uvijek isti zaključak koji je u pravilu na strani korektne moralke; ljubavnici se odluče na bezakonje zbog neprihvaćanja službenih društvenih vrijednosti (uz red dosade ili vlastitih kamenih gena), otisnu se na krvoločnu i strastvenu odiseju koja je uglavnom važnija od same priče koja može biti izrupana nejasnim elementima, te često završe kao primjer svima kojima bi na pamet pala slična ideja. Uz taj osnovni postav stvari možemo govoriti o tri različite ljubavničke grupe – krive, nevine i one koji se na kraju ipak izvuku, a glavni je motiv u svim oblicima opako zaljubljenih – 'amour fou', luda ljubav koja je pokretač radnje i ono zbog čega će dragi i draga na kraju nesretno završiti. Još je jedan element priče od ključne važnosti za ljubavni/krimi podžanr, a to je utjecaj filma ceste u kojem junaci putovanjem stižu do rješenja, skupljajući pritom iskustvo ili samo odrastajući.
Kit i Holly ('Badlands'), Bonnie i Clyde, Sailor i Lula ('Divlji u srcu'), Mickey i Mallory ('Rođeni ubojice') samo su neki od nezaboravnih parova koji su ostali zapamćeni kao romantični krvoloci, iako se uz njih može pronaći cijela množina manje poznatih 'lovera'. Nama je pak bilo zanimljivo što se za većinu tih parova, odnosno glumaca koji su ih tumačili, može reći da su praktički nespojivi – barem što se kemije na ekranu tiče. Ne čudi stoga što su Woody Harrelson i Juliette Lewis ('Rođeni ubojice') ušli u povijest kao jedan od najčudnijih kastinga za 'ljubavni' film, da ne spominjemo Martina Sheena i Sissy Spacek ('Badlands') ili pak Nicolasa Cagea i Lauru Dern ('Divlji u srcu'). Uz sve to, primijetili smo da su kroz filmsku povijest upravo zli ljubavnici privlačili vrsne majstore od zanata - Terrencea Malicka, Davida Lyncha i Olivera Stonea te još pokojeg velikana, uključujući i neke za koje nikada ne bismo pomislili da ih privlače baš mladi i žestoki.
Godine 1937. Fritz Lang stvara jedan od prvih filmova na temu 'ljubavnika u bijegu'. Njegovo drugo američko ostvarenje, 'You Only Live Once', prati priču o mladom kriminalcu Eddieju Tayloru (prva uloga Henryja Fonde) koji se po izlasku iz zatvora ženi sekretaricom Joan Graham (Sylvia Sidney). Budući da svi pokušaji prelaska na stranu zakona uglavnom loše završavaju, Eddie se odlučuje na staru prokušanu pljačku koja ima prilično poguban kraj – šestorica je čuvara ubijena, a Joan uskoro nagovori Eddieja da se preda. To je tek početak zavrzlama koje filaju Langov film kasnije nezaobilaznim sastojcima ‘lovers on the run’ podžanra – amour fou, bijeg, bezakonje, zatvor...
Manje od deset godina kasnije Nicolas Ray snima svoj prvi film ‘They Live by Night' (1948), film koji se rubno može pridodati ljubavničko-ubojitom arhivu. Ray će za sedam godina snimiti 'Buntovnika bez razloga', a zametak buntovništva koje će eksplodirati u ulozi Jamesa Deana zgodno je naglašen u priči o Bowieu Bowersu (Farley Granger) - koji je također paradigmatski junak kao i Deanov Jim Stark - i njegovoj dragoj 'Keechie' Mobley koju tumači Rosie O'Donnell. Film je inspririran pričom o Bonnie i Clydeu, a svoju je obradu doživio 1974. kad ga je dohvatio Robert Altman i snimio, kako kažu, neuspješan 'Thieves Like Us'.
Godina 1967. donosi najklasičniji film tematiziranog podžanra, rad nastao prema istoimenim junacima Bonnie i Clydeu koji su nadahnjivali mnoge prije i poslije redatelja Arthura Penna. Legenda o kultnom 'amerikana' paru zapravo počinje u izvanfilmskom svijetu i to 1930. kad su se budući ljubavnici susreli u Texasu. Bonnie Parker imala je 19 godina i bila je udana za čovjeka koji je gulio kaznu zbog ubojstva, a Clyde Barrow tek je premašio 21. Nakon što su opljačkali sve što su stigli u pet američlkih država, Clyde je uhićen i poslan u zatvor iz kojeg je pobjegao zahvaljujući pištolju koji mu je prokrijumčarila Bonnie. Nakon još jedne porcije zatvora, Clyde je bio pušten 1932. da bi se odmah priključio Bonnie koja ga je spremno čekala s druge strane zakona. Ubijeni su 23. svibnja 1934. u slavnom izrešetanom automobilu, a dotad su skupili 13 ubojstava i nebrojeno mnogo oružanih pljački i provala. Pennov film ne slijedi precizno njihov američki pohod, ali je i kao takav izazvao mnogo kontroverzi u filmskom svijetu – prvenstveno, naravno, zbog količine nasilja, a zatim i zbog pretvaranja ljubavnika u 'Robin Hood' ikone suvremene Amerike. Producent i glavni glumac Warren Beatty (Clyde) dobrano se namučio ne bi li nagovorio Warner da financira film, a kad je napokon snimljen postao je najisplativija Warnerova investicija. Uz Beattyja, glavnu ulogu tumači Faye Dunaway, koja je skupa s Warenom nakon filma lansirana u zvjezdanu orbitu, a kratko pojavljivanje Genea Wildera u ulozi pogrebnika njegov je prvi izlet na veliko platno.
Sedamdesete su također imale svoje ljubavničke parove u nevolji – jedan od njih, i to kultni par, stvorio je Terrence Malick u svom prvom filmu 'Badlands' (1973). Kit i Holly, likovi u rukama Martina Sheena i Sissy Spacek, klasični su filmski problematični loveri bazirani na stvarnim likovima iz 50-ih godina koji su se također otisnuli na krvavi sveamerički pohod. Nakon što ubije svoga oca (što će kasnije biti početna točka 'Rođenih ubojica'), Kit odlazi s Hollyjem i nakon cijele odiseje predaje se policiji, dok će Holly još neko vrijeme odolijevati zakonu u ulozi narodnog junaka.
Godinu dana kasnije (1974) 28-godišnji Steven Spielberg snima 'The Sugarland Express', film koji će ostati u sjeni njegova sljedećeg filma s kojim je osvojio svijet - 'Ralje'. Slijedeći Malickovu priču o ljubavnicima u bijegu, Spielberg se usredotočio na par koji želi vratiti svoje dijete koje su dali na usvajanje. Kad Clovis Poplin (William Atherton) izađe iz zatvora, bacit će se u bijeg sa svojom ženom Lou Jean (Goldie Hawn) i u cijeloj noćnoj mori vezanoj uz dijete (prava Spielbergovska tema) uspjet će još oteti i policajca, što će na kraju završiti u sveopćem kaosu.
Devedesete su donijele nekoliko klasika žanra. Prvi u nizu film je Davida Lyncha 'Divlji u srcu' (1990) u kojem slavni par Sailora i Lulu glume Nicolas Cage i Laura Dern. Priča počinje kad se Sailor Ripley, bivši zatvorenik zakačen na Elvisa, zagleda u Lulu Pace Fortune, kćerku bogate ali nestabilne Mariette koju u filmu tumači prava majka Laure Dern. Njihovo je nadrealističko putovanje po 'linčovskim' krajolicima ispresijecano čudnim likovima te obožavanjem Elvisa i Čarobnjaka iz Oza, a tihu im pratnju čine majka, lovci na glave, detektivi i ostala svita koja ih želi ispriječiti u njihovoj ljubavi. Lynchova ljubavnička epopeja inspirirala je Alexa de la Iglesiju da osamostali lik iz 'Divljih u srcu', koji je tumačila Isabella Rossellini, te da cijeli film nazove po svojoj divljoj heroini. 'Perdita Durango' (1997) ili 'Dance with the Devil' čudna je i nasilna priča o istoimenoj junakinji (tumači je Rosie Perez) koja se spetlja s muškarcem paradigmatskog imena – Romeom (Javier Bardem). Sotonistički vudu par uskoro će početi pljačkati banke, ubijati i krati leševe za kanibalističke rituale, a u tu je 'nježnu' ljubavnu priču upetljan još i kamion pun fetusa te pedofilski mafijaški boss! Sve u stilu De la Iglesije.
Par koji se svakako ne smije zaobići u prikazu mladih i žestokih ljubavnika u bijegu, jest dvojac Mickey (Woody Harrelson) i Mallory (Juliette Lewis) iz Stoneovo-Tarantinovih 'Rođenih ubojica' ('Natural Born Killers' 1994). Vizualno zanimljiv, dokumentaristički, psihodelični film o seksu, nasilju i ljubavi zapravo je kritika opsjednutosti medijima, satira na temu senzacionalizma i društva fascinirana celebritijima, portret nove Amerike u kojem svi žele biti slavni po nečemu – pa makar i po ubojstvima. Zbog eksplicitnosti, a ponekad i glorificiranja nasilja film je podigao prašinu u kritičarskim krugovima, no i i 10-ak godina kasnije 'Rođeni ubojice' jedan su od filmova koje se ne zaobilazi u suvremenom filmskom fundusu kultnih ostvarenja.
Film u kojem se Juliette Lewis zaigravala za ulogu u 'Rođenim ubojicama' jest 'Kalifornia', redatelja glazbenih spotova Dominica Sene (1993) u kojem pratimo par Carrie-Brian (Michelle Forbes i David Duchovny), dvojac koji se otisne na putovanje u želji da napišu knjigu o serijskom ubojici, dijeleći putne troškove s opakim parom - Graycejem (Brad Pitt) i Adele (Juliette Lewis).
Iako se većina ljubavničko-krimi parova temelji na klasičnim heteroseksualnim parovima (stariji muškarac, mlađa žena), redatelj Gregg Araki u svojem je filmu ‘The Living End’ (1992) u žanr spojio HIV pozitivne gay ljubavnike – Lukea i Jona, gay prostitutku i filmskog kritičara (!). Parola sretnoga para na hedonističkom putovanju je 'Fuck the World', a u kanon ljubavničkog podžanra ušli su kao gay varijanta 'Thelme & Louise’.
No, da ne duljimo mnogo, uz spomenute filmove može se naći još nebrojeno mnogo pokušaja tematiziranja mladih neprilagođenih ljubavnika – primjerice, 'Kiss or Kill' Australca Billa Bennetta (1997) prati Nicole i Ala, 'Criminal Lovers' Françoisa Ozona (1999) Alice i Luca, a Takashi Miike odlučio se u 'City of Lost Souls' na priču o Kei i Mariju... Kao što smo rekli u sada već dalekom uvodu – podžanr ipak čini neka množina koju ovdje nećemo navoditi u punom opsegu. Jer ako bismo temu proširili na opake parove u kojima je samo jedan član opak, a drugi o tome nema pojma ('Čudovište') ili pak na sve one filmove u kojima se između ubojica stvara latentna seksualna energija, a da oni ni sami ne znaju da su zapravo u čudnoj ljubavnoj vezi, gdje bi nam bio kraj...
Nema komentara.