Balkan je stanje uma
Još, još, još festivala - BALKAN BLACK BOX, BERLIN, 17. – 25.11.2006. by Oliver Sertić
Shvatio sam da je mene zahvalno pozvati na festival jer uvijek napišem dobru recenziju. E, pa, Balkan Black Box je sjajan festival! Prvi je organiziran prije osam godina, a osnovali su ga, da stvar bude najinteresantnija, pravi Njemci, ex-Jugoslovenski volonteri uglavnom iz Mostara, a nazivom festa željeli su otkloniti zapadnoeuropsku percepciju Balkana kao crne kutije, koju samo treba otvoriti za kreativna čuda koja predstavlja svijetu. Kasnije su se tu pojavili i neki našijenci, dođoši, jugo-švabe i razne fele gastarbajtera, pa organizacijsku ekipu čini pravi mišung zanimljivih likova, prvenstveno po njihovom kulturnom backgroundu.
BBB je orjentiran prvenstveno na film i u devet dana utrpali su više-manje najbolje ili barem najzapaženije što je nastalo na teritoriju koji bi se Balkanom mogao nazvati ili što se Balkanom bavi. Tako su uz ex-Yu, rumunjske i bugarske naslove, mjesto u programu našli i filmovi poput primarno švicarske 'Gospođice' Andreje Štake koji govori o tri balkanske gastarbajterice u Zurichu ili pak njemački 'Amateri i general' Helge Cramera, dokumentarac o sukobu u Mostaru, inače i pobjednik u konkurenciji za Human rights award.
Program se sastojao i od nekoliko nastupa balkanskih bendova i dj-a poput bugarskog harmonikaša Martin Lubenova ili arty-shizo Lira Vege iz Beograda, izložbe strip crtača Aleksandra Zografa te ratnih fotografija Ron Haviva i Tarika Samaraha uz raspravu o nacionalizmu i ksenofobiji u organizaciji novosadskog Vivisecta, te čitanja poezije.
No, filmovi su ono što ih suvereno legitimira. Gusto načičkani filmski program, prilično naslonjen na Sarajevo Film Festival, održavao se istovremeno u tri različite kino dvorane (ACUD, Brotfabrik i Babylon) s uglavnom pripadajućim reprizama, pa ste mogli vidjeti više od 40 recentnih naslova jugoistočne Europe. Ako ste prosječni berlinski gastarbajter s naših prostora, a takvih je popriličan broj, ili ste jednostavno umjetnik koji se odlučio preseliti u taj najjeftiniji europski glavni grad (kvadrat stana je ispod 1000 Eura), BBB je dobar presjek celuloidne kulture naše matice zemlje.
Kad kažem 'naše zemlje' tu naravno prvenstveno mislim na bivšu Jugoslaviju, no u berlinskom okruženju nekako i rumunjski film osjećaš svojim. Veliki dio njih smo mogli vidjeti u Hrvatskoj: dvoiposatni 'Smrt gospodina Lazarescua' Cristia Puiua, pobjednika Motovuna 2005., 'Sutra ujutru' Olega Novkovića, hita ovogodišnjeg Motovuna i dobitnika 3 nagrade u Cottbusu, dokumentarni bosanskohercegovački 'Sasvim lično', Nedžada Begovića, laureata 2. ZagrebDoxa ili pak 'Odgrobadogroba' Jana Cvitkoviča, 'Šutku' i 'Made in Serbia' prikazanima na 3. Zagreb Film Festivalu.
No, neki filmovi nisu još došli kod nas čak niti na div-X-ima, kao što su npr. u Srbiji vrlo dobro prihvaćen '7 i po' scenariste Munja i 'Kengura' Miroslava Momčilovića, 'Buđenja iz mrtvih' Miloša Radivojevića ili čak hrvatskog 'Puta lubenica' Branka Schmidta, prikazanog samo u Puli.
Hrvatske boje, mada su sve boje tamo jednako balkanske, predstavljali su i Nuićev 'Sve džaba', kratki 'Velika očekivanja' Renate Poljak, jedan od pobjednika kratke konkurencije, te dokumentarac 'Hrvatska (k)raj na zemlji', potpisnika ovih redaka. Potpuni program i fotografije provjerite na www.balkanblackbox.de
Zanimljivo je da veliki broj filmova prate i moderirane rasprave na zadane teme ili najmanje Q & A (questions and answers) s autorima gdje se publika pokazala zainteresirana za film i temu, pa utvrđeni polusatni termini nisu bili dovoljni da se odgovori na sva pitanja i rasprave su se odvijale po hodnicima meeting pointa u ugodnoj atmosferi bivše skvotirane kuće sa dvije potpuno opremljene kino dvorane. Najviše rasprava ticalo se nezavisnosti Kosova, politički najrelevantne teme, a uz brojne dokumentarce, poput 'Refreshing Vlora', 'Does anyone have a plan?' i 'Walls of Kosovo' upriličeno je i nekoliko moderiranih rasprava. Priliku su dobili i užasni filmovi kao što je to dugometražni igrani 'Kosovo – desperate search', polunacionalistička patetična ratna sapunica kakve su nama poznate iz prve polovice 90-ih, no budući da ta zemlja/regija/protektorat proizvede samo jedan igrani film godišnje, organizatori su milosrdno odlučili i njemu dati priliku da zaigra na velikom berlinskom platnu.
Zanimljiva je i posvećenost organizatora dobrom programu. Jedan od njih pričao mi je o problemima koje su imali sa slovensko-hrvatskim 'Odgrobadogroba' gdje je distributer iz Britanije prvo tražio 750 funti za projekciju da bi shvatio da nema 35mm kopiju, obećao Betu i naposlijetku, samo dan prije prve projekcije, poslao DVD s time codovima na snimci. Već sam vidio naše direktore festivala koji se s pravom ne bi htjeli gnjaviti s takvim brljavljenjem i ne samo da bi odustali od filma već bi u lijepu materinu poslali i produkciju i distributera, u organizaciji Black Boxa samo su rekli: 'Ali jako smo htjeli taj film'.
Sjajna atmosfera, pomješana genetska struktura i nekoliko jezika od kojih su ipak prednjačili 'srpsko-hrvatsko-makedonsko-bosanski' i engleski, pa tek onda njemački, pristupačni i profesionalni organizatori, koji su usprkos vrlo malom budgetu (cijeli festival je zguran u 20.000 Eura) sjajno odradili svoj posao, te pregršt zabave gdje u presudnom trenutku ni bugarske loze nije manjkalo, odlike su ovog festivala i bilo bi šteta zaustaviti zahuktalu mašinu, ponekad jedinu oazu kulturnom svijetu s naših prostora.
Shvatio sam koliko je teritorijalna odrednica Balkana manje važna od one koje svi nosimo svojim navikama. I iako bi Zagrepčani vrlo rado istovremeno nosili rukavice i pišali komšiji na kuću, a Beograđani se kao 'dio sveta' napili rakije i potukli na ulici, kad si umjesto B.R.I.G.A.M.A. okružen Danskom i zemljama Beneluxa, takve ti kvalifikacije postanu potpuno nevažne. Balkan je puno više od granice na Savi i puno manje od onog za što sami sebe držimo.
Oliver Sertić
NAGRADE 8. BALKAN BLACK BOXA
Golden black box, dugometražni igrani film
* 'The Paper will be Blue' (Rumunjska), r. Radu Muntean
posebno priznanje
* 'Lady Zee' (Bugarska), r. Georgi Djulgerov
Golden black box, dokumentarni film
* 'Posle rata - After the War' (Srbija), r. Srđan Keča
posebno priznanje
* 'The Shutka Book of Records' (Srbija/Češka/Finska), r. Aleksandar Manić
Golden black box, kratki dokumentarni film:
* 'Velika očekivanja' (Hrvatska/Francuska), r. Renata Poljak
Golden black box, kratki igrani film
* 'Aleph' (Makedonija), r. Borjan Zafirovski
Human Rights Award
* 'Amateri i general', (Njemačka/Bosna i Hercegovina), r. Helge Cramer
posebna priznanja
* 'The Children of 1948/ Decata od 1948' (Makedonija), r. Suzana Dinevski
* 'Does Anyone Have a Plan?' (Kosovo), r. Lode Desment
Golden black box debitant
* 'Made in Serbia' (Srbija), r. Mladen Ðorđević
Nema komentara.