Bogat program Animafesta
Animafest nudi profesora Baltazara, program horora, open air projekcije te retrospektive klasika i baltičkih autora.
U Swanky Monkey Gardenu održana je konferencija za medije uoči početka 28. Svjetskog festivala animiranog filma – Animafesta Zagreb 2018. koji se od 4. do 9. lipnja, uz uvodna događanja predstojećeg vikenda, održava u kinima Europa, Tuškanac i Kinoteka te na brojnim drugim gradskim lokacijama. Filmski program čini više 400 filmova iz preko 44 svjetske zemlje, a uz prestižna natjecanja u kojima sudjeluju oskarovci i zvijezde globalne animacijske scene, tu su i središnji tematski program posvećen hororu u animaciji, multimedijalna proslava 50. obljetnice serije Profesor Baltazar, retrospektivni programi posvećeni svjetskim i hrvatskim klasicima te baltičkim kinematografijama, open airovi i Animacikl, izložbe i radionice te program za profesionalce Animafest PRO, kao i bogat Program za djecu i mlade.
Članove žirija i ugledne goste, hrvatske filmove u međunarodnim i hrvatskim konkurencijama i detalje atraktivnih programa na otvorenom i u kinima predstavili su umjetnički ravnatelj festivala Daniel Šuljić, producentice festivala Matea Milić i Paola Orlić, asistentica produkcije Ornela Čop te autori filmova Velikog, studentskog i hrvatskog natjecanja Animafesta 2018. Jelena Oroz, Katarina Jukić, Marko Belić i Marko Meštrović.
Daniel Šuljić naveo je kako će u žiriju Velikog natjecanja kratkometražnog filma biti vrhunska imena svjetske animacije: slavni poljski animator Piotr Dumała, dobitnik Animafestova Grand Prixa; Jeanette Bonds, redateljica animiranih filmova, osnivačica GLAS Animation Festivala; redatelj animiranih horor filmova Robert Morgan čija se djela prikazuju, ali i izlažu na ovogodišnjem Animafestu; baskijski scenarist i redatelj Pedro Rivero, poznat po filmovima Psihonauti i Krv jednoroga; te Sanja Borčić, producentica, voditeljica međunarodne suradnje, posebnih projekata i distribucije animiranih filmova u Zagreb filmu. Pred njima je težak zadatak ocjenjivanja 44 filma koji dolaze iz mnogobrojnih europskih i svjetskih zemalja. Odgovornost je velika i stoga što Animafestova natjecanja kvalificiraju za Oscara, European Animation Award, a od ove godine i za Annie Awards.
U žiriju Velikog natjecanja dugometražnog filma sjedit će, pak, teoretičarka animacije i direktorica festivala StopTrik Olga Bobrowska, redovita sudionica znanstvenog skupa Animafest Scanner; finski redatelj Joni Männistö, direktor festivala u Turkuu; te Arsen Anton Ostojić, redatelj igranih filmova, ali i producent animiranih filmova poput Neparoždera te profesor filma.
Žiri za Natjecanja studentskog i hrvatskog filma objedinjen je te ga čine Vimeova selektorica Meghan Oretsky; tajvanska producentica, profesorica i selektorica animacije Chi-Sui Wang; te mladi hrvatski autor animiranih filmova i filmski skladatelj Natko Stipaničev.
Šuljić je naglasio i kako su među uglednim gostima festivala, kojih je ove godine rekordan broj, animacijske legende Vladimir Leščiov i Paul Fierlinger (dobitnik Nagrade za životno djelo Animafesta 2018) kao i dobitnici Animafestova Grand Prixa, Nagrade publike te Cartoon d'Ora Emma de Swaef i Marc James Roels koji dolaze s novim dugometražnim filmom Kakav veličanstveni kolač! rađenim u istoj tehnici kao i njihov "vuneni" stop-animacijski hit Oh Willy….
Dolazi i osebujni Kaspar Jancis – autor dugometražnog filma prilagođenog djeci Kapetan Morten i kraljica paukova koji u Zagrebu ima svjetsku premijeru te koji najavljuje kako će iz Estonije "potegnuti" na svom ručno rađenom motociklu koji se pojavljuje i u filmu. Valja istaći i Paula Wellsa – jednog od najvećih teoretičara animacije u povijesti, pozvanog govornika znanstvenog skupa Animafest Scanner. Na posebnu projekciju svoga rada dolazi i redateljica filma Chris The Swiss Anja Kofmel. Belgijska animatorica također specijalizirana za stop-animaciju Kim Keukeleire radila je pak na filmovima Wesa Andersona, uključujući i najnoviji Otok pasa koji je jedan od neupitnih hitova ovogodišnjeg Velikog natjecanja dugometražnog filma, kao i na Frankenweenieju Tima Burtona koji se prikazuje u Obiteljskom programu Animafesta 2018.
Paola Orlić skrenula je pozornost na bogat Animafestov program izvan kino-dvorana koji već ovoga vikenda donosi Animacikl na Gornjem gradu i u Ljetnom kinu Gradec te prvi od omiljenih Animafestovih Open Airova na Ribnjaku. Program animacikliranja ove nedjelje upotpunjen je i predstavom o Profesoru Baltazaru, kao i filmovima iz te slavne animirane serije čiju 50. obljetnicu ove godine Animafest obilježava i radionicom za najmlađe te izložbom u suradnji s Muzejom za umjetnost i obrt. Program Animacikla, koji animira gornjogradske fasade te prolazi i Tunelom Grič ostvaren je u suradnji s Akademijom umjetnosti Univerziteta u Banjoj Luci. U subotu na Open Airu prikazuju se pobjednici prošlogodišnjeg Animafesta – Ježeva kuća Eve Cvijanović, Crvena kornjača oskarovca Michaela Dudok de Wita i Noćna ptica Špele Čadež. Drugi Open Air u Ljetnom kinu Gradec na rasporedu je u ponedjeljak, na dan otvaranja festivala, a prikazuje se Moj pas Tulip Paula Fierlingera. Treći Open Air odvija se na dan zatvaranja 9. lipnja u Ljetnom kinu Tuškanac, a riječ je o posebnoj projekciji namijenjenoj "ljudima i psima", dakle vlasnicima pasa i njihovim ljubimcima. Na rasporedu je spomenuti Otok pasa Wesa Andersona. Tijekom festivala na otvorenom se odvija i bogat program u Art Parku posvećen hororu u animaciji, središnjoj temi ovogodišnjeg festivala, pod nazivom „Animafest u Art parku: Tri noći potpunog užasa“.
Matea Milić skrenula je pak pozornost na afirmaciju Animafesta kao središnjeg mjesta susreta građana s virtualnom stvarnošću kao sredstvom umjetničkog izraza. Animafestove VR instalacije, izložene u Tunelu Grič uz potpunu okolnu scenografiju ove su godine realizirane u suradnji s Legame Studiom i pogonjene HTC Vive i Oculus Rift uređajima. U prvoj instalaciji riječ je o making of-u za film Wesa Andersona Otok pasa u kojem pseći likovi, kojima su glasove posudili Edward Norton, Bryan Cranston, Bill Murray, Scarlett Johansson, Tilda Swinton i Yoko Ono, opisuju svoje iskustvo rada na filmu. Druga, poetična animirana instalacija Nothing Happens Urija i Michelle Kranot nagrađena je i na prestižnom filmskom festivalu u Veneciji.
Animafest od 2013. posebno naglašava vezu animacije i računalnih videoigara kao ravnopravnog medija estetskog stvaralaštva i presjecišta animacijske umjetnosti i digitalne tehnologije. U suradnji s Fakultetom elektrotehnike i računarstva, Akademijom likovne umjetnosti i Akademijom dramske umjetnosti ponovno se organizira radionica izrade videoigara, ove godine pod nazivom „Anatomija pokreta“ i pod vodstvom dr. sc. Darka Masneca, prvog hrvatskog doktora iz područja videoigara, kao i Onata Hekimoglua, game designera projekta Harold Halibut. Ovogodišnjom radionicom obilježit će se i početak suradnje Animafesta Zagreb i Goethe-Instituta na projektu Games and Politics ZKM-a (Centra za umjetnost i medije u Karlsruheu). Radionica se održava od 4. do 8. lipnja 2018. na Fakultetu elektrotehnike i računarstva, a uspješni projekti nastali na radionici bit će predstavljeni na sajmu Reboot InfoGamer te u sklopu izložbe Games and Politics koja će se održati u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti u prosincu 2018. To je samo jedan od načina na koje Animafest nastoji trajati kroz što veći dio godine.
Upitan da izdvoji posebno zanimljive točke cjelokupnog programa Animafesta 2018, Daniel Šuljić podvukao je prije svega natjecateljske programe koji nude presjek svega najboljega u suvremenoj umjetničkoj animaciji u svijetu i Hrvatskoj, s posebnim osvrtom na atraktivno Veliko natjecanje dugometražnog filma u kojem se uz hrvatsku premijeru, a moguće i jedinu hrvatsku projekciju filma Wesa Andersona Otok pasa prikazuje i svjetska premijera filma Kapetan Morten i kraljica paukova. Mlađu, ali i odraslu publiku svakako će privući i novi film Benjamina Rennera, autora omiljenih Ernesta i Celestine, a to je humorni Veliki Zli Lisac i druge priče. Šuljić je opsežno govorio i o središnjem tematskom programu horora ostvarenom povodom 200. obljetnice prvog izdanja Frankensteina (1818), koji čine kratkometražne selekcije i kultni dugi filmovi Perfect Blue i Kolodvor u Seulu.
Umjetnički ravnatelj Animafesta istaknuo je i raskošan retrospektivni program koji uključuje fokus na baltičke kinematografije povodom 100. godišnjice državnosti Estonije, Litve i Latvije; hrvatske filmove iz 1970. i retrospektivu Paula Fierlingera. Naposljetku, Šuljić je pozvao i na brojne partyje koje Animafest organizira svakoga dana tijekom trajanja festivala na nekim poznatim (Story Supercaffe, Swanky Monkey Garden) i nekim novim (Garden Bar i Kitchen, Kulturni centar Mesnička) lokacijama, a koji uključuju disko program Marija Kovača, party u organizaciji Radija Student i VIMEA, tradicionalni animatorski jam session kao i party posvećen Baltazaru u Swankyju nakon Animacikla.
Ornela Čop govorila je o programu Animafest PRO namijenjenom filmskim profesionalcima iz Hrvatske i inozemstva. Osvrnula se na teme petog Međunarodnog znanstvenog skupa Animafest Scanner koji se održava 5. i 6. lipnja, kao i na niz masterclassova i predavanja uglednih gostiju. Čop je na kraju naglasila kako su svi programi Animafest PRO-a besplatni, kao što su to i cijelo studentsko natjecanje, retrospektiva hrvatskih filmova iz 1970., Animafest u Vašem kvartu, Open Airovi i horor programi u Art Parku, retrospektive Paula Fierlingera i škola animacije (CalArts, KASK, IADT), program animiranih spotova „Kino za uši“ i filmovi nominirani za Europsku nagradu Emile.
Milić je također govorila o Programu za djecu i mlade koji je najbolje gledati putem pogodnosti Obiteljske iskaznice jer po cijenama od 100 (1 dijete + 1 roditelj) i 150 (2 djece + 1 roditelj) kuna omogućuje ulaz na sve projekcije primjerene djeci, a kojih je ove godine čak 24. Program za djecu i mlade, koji je vremenski prilagođen kako školama i vrtićima, tako i zaposlenim roditeljima, najvećim se djelom odvija u dvorani Kinoteke, a filmovi su kategorizirani prema uzrastu. Atraktivni Obiteljski program uključuje dugometražne filmove The Breadwinner Nore Twomey, Frankenweenie Tima Burtona i Buntovni stihovi Jakoba Schuha te kratke selekcije o temama ljubavi, snage i glazbe. Tradicionalni Animafest u Vašem kvartu odvija se u kulturnim centrima Dubrava, Peščenica (KNAP), Maksimir, Travno i Dubrava. Animafest će i 2018. u suradnji s udrugom Djeca susreću umjetnost s projekcijama i razgovorima s autorima gostovati i na pedijatrijskim odjelima zagrebačkih bolnica u Klaićevoj, Vinogradskoj i Kukuljevićevoj ulici, na Institutu za tumore te pedijatriji i onkologiji bolnice Rebro od 4. do 7. lipnja.
Jelena Oroz govorila je o svom filmu Dva na dva, prvom samostalnom autorskom radu nakon diplome kojim je odmah izborila i prestižno Veliko natjecanje kratkometražnog filma. Još kao mlada studentica likovne kulture iz Osijeka sam dolazila u Zagreb na Animafest. Tada još nisam znala da ću se baviti animiranim filmom, iako sam to željela. Trinaest godina kasnije moj film je u Velikom natjecanju i na to sam baš ponosna – rekla je Jelena Oroz.
Moj film isprva je trebao biti o svim mogućim paranojama, ali onda sam se koncentrirala na svoju najveću paranoju, onu od „ne stizanja“. Sve je krenulo od maloga vraga koji predstavlja odugovlačenje – kazala je Katarina Jukić, autorica filma Paranoja paranoje iz konkurencije Natjecanja studentskog filma,
Naslov moga filma označava prevrtljivost i prevaru, a on se zasniva na manipulaciji koja se odvija između likova, na gradnji njihova odnosa. Film u početku ima neku slatkastu, simpatičnu notu, a potom prelazi na malo mračniju stranu. Proces rada trajao je otprilike godinu dana – izjavio je Marko Belić, autor filma Flimflam iz istog natjecanja.
Kao predstavnik autora u Natjecanju hrvatskog filma govorio je Marko Meštrović, autor filma Trip.
Trip je animirani film apstraktnog vizuala i dokumentarnog zvuka. Moj prijatelj Bryan putovao je po Portugalu i Španjolskoj s kombijem i snimao ambijentalne zvukove i svoje vježbe na saksofonu. Animirajući te zvukove ostvario sam svoju dugogodišnju želju da napravim apstraktni film, što je posebno zahtjevno. Presretan sam što ću ga prikazati na Animafestu, festivalu s kojime sam odrastao. – rekao je Meštrović.Paola Orlić podsjetila je i kako se u Velikom natjecanju kratkometražnog filma natječu i hrvatski filmovi Biciklisti Veljka Popovića i Kako se kalio čelik Igora Grubića, dok Natjecanje hrvatskog filma broji ukupno 18 radova.
Nema komentara.