Predstavljen novi Animafest
WILLIAM KENTRIDGE I ZNANSTVENA FANTASTIKA U SREDIŠTU RETROSPEKTIVNIH PROGRAMA.
U Galeriji Kranjčar održana je konferencija za medije uoči početka Svjetskog festivala animiranog filma – Animafesta Zagreb 2023 koji se od 5. do 10. lipnja odvija u Kinu SC, Kinu Tuškanac, na Ljetnoj pozornici Tuškanac te na drugim gradskim lokacijama. Filmski program čini više od 300 djela, gostuje rekordnih 400 stranih autora, a uz prestižna natjecanja koja uključuju i dugometražne filmove te VR projekte tu su i veliki tematski blok posvećen znanstvenoj fantastici u animiranom filmu, retrospektiva Williama Kentridgea (izložba, AV performans, masterclass, filmovi), poljska animacija, Animafest PRO s jubilarnim 10. znanstvenim skupom Animafest Scanner i radionicom Rise & Shine, izložbeni program te Program za djecu i mlade. Članove žirija i ugledne goste, hrvatske filmove u međunarodnim i hrvatskim konkurencijama i detalje atraktivnih programa predstavili su umjetnički ravnatelj festivala Daniel Šuljić, producentice Matea Milić i Paola Orlić, zamjenik gradonačelnika Grada Zagreba Luka Korlaet te autori hrvatskih filmova u Animafestovim natjecanjima Martina Meštrović, Ivana Bošnjak Volda i Thomas Johnson Volda. Predstavljena je festivalska špica autora Dalibora Barića i glazbenika Tonija Starešinića. Barić je autor i festivalske ilustracije koju je u cjeloviti vizualni identitet festivala uklopio Studio Kuna zlatica (Ana Kunej, Alma Šavar i Zlatka Salopek Radić). Daniel Šuljić pozdravio je okupljene u ime festivala koji od 1972. godine predstavlja jednu od najznačajnijih kulturnih manifestacija koje grad Zagreb i Hrvatska nude svijetu.
Za Animafest 2023, drugi najstariji svjetski festival u potpunosti posvećen animaciji, prijavljeno je ukupno 1800 filmova iz 93 zemlje produkcije. Šuljić je uputio na temu korištenja umjetne inteligencije u animaciji koja se ove godine nametnula prilikom selekcije. S posebnim zadovoljstvom Šuljić je istaknuo rekordan broj uglednih inozemnih gostiju te podcrtao 8 hrvatskih radova u najjačim međunarodnim konkurencijama (49 hrvatskih filmova bilo je prijavljeno na festival pa je Šuljić ocijenio kako je riječ o iznimno uspješnoj godini domaće animacije): Obiteljski portret Lee Vidaković, Vrijeme koje dolazi Natka Stipaničeva, Y Matee Kovač, Eeva Lucije Mrzljak i Mortena Tšinakova u Velikom natjecanju kratkometražnog filma, Strana strana Sare Tomas i Pansion Paun Dorotee Radušić u Natjecanju studentskog filma, Hu Hu i rođendanska zabava Vjekoslava Živkovića i Putovanje Mirele Ivanković Bielen u Natjecanju filmova za djecu. Natjecanje hrvatskog filma donosi, pak, 19 novih radova od kojih je Šuljić izdvojio novi film Martine Meštrović Haljina za finale i druge filmove koji nakon Animafesta festivalski put nastavljaju u Annecyju (Sjeti se kako sam jahala bijelog konja I. Bošnjak i T: Johnson Volde; Ispod maske D. Bakliže), nove radove Zagreb filma (Republika A. Begušić i Aleph S. Tomića) te rekordnih 9 naslova s ALU-a. Šuljić je izdvojio i imena animacijskih klasika, oskarovaca i prijatelja festivala svih generacija koji se ove godine natječu u Zagrebu, poput Wendy Tilby i Amande Forbis (Leteći mornar), Joãa Gonzaleza (Prodavači leda) i Elizabeth Hobbs (Debitantica), Naomi Van Niekerk (Skalpeli) i Inés Sedan (Love Me True), kao i dvadesetak svjetskih premijera koje ukazuju na prestižan međunarodni status festivala. Animafest stavlja Zagreb na fantastičnu kulturnu kartu svijeta na najbolji mogući način. Jedan je od četiri najcjenjenija festivala animacije u svijetu pa kroz njega Zagreb postaje jedan od "najzačudnijih" svjetskih gradova. Želim živjeti u tom i takvom Zagrebu. Brojke filmova i autora uistinu su impresivne. Kao arhitektu, medij animiranog filma izuzetno mi je blizak. U obitelji imam dva sjajna animatora. Jedan je autor koji se natjecao na Animafestu, a drugi je dizajner također vezan s animacijom. Nas trojica redovito pohađamo Animafest i bit ćemo sigurno tu i ove godine. – rekao je Luka Korlaet Šuljić je naveo kako će u žiriju Velikog natjecanja kratkometražnog filma biti za Oscara nominirani čileanski autor Hugo Covarrubias, izraelska animatorica Tal Kantor, nizozemski animator, slikar i skladatelj Hisko Hulsing, umjetnička ravnateljica Kaboom Animation Festivala Aneta Ozorek i pobjednik prošlogodišnjeg Natjecanja hrvatskog filma Vuk Jevremović. Pred njima je težak zadatak ocjenjivanja 42 djela iz 34 zemlje produkcije, a Kantor i Hulsing boravak u Zagrebu iskoristit će i za održavanje masterclassa. Prošlogodišnja dobitnica Grand Prixa (i Nagrade publike) portugalska animatorica Laura Gonçalves sudit će u objedinjenom žiriju Natjecanja studentskog filma i Natjecanja hrvatskog filma uz programskog direktora Anifilma i animacijskog novinara Pavela Horáčeka i hrvatsku animatoricu i strip-umjetnicu Irenu Jukić Pranjić. Natjecanje studentskog filma čini 41 djelo, a Nacionalna škola filma i televizije (NFTS) iz Ujedinjenog Kraljevstva drugu godinu zaredom ukupnom prijavljenom produkcijom zaslužila je naslov najbolje škole animacije. Četiri NFTS-ova filma bit će prikazana u natjecanju, a brojne druge vidjet ćemo u tradicionalnoj retrospektivi pobjedničke škole. U žiriju Velikog natjecanja dugometražnog filma bit će legendarni mađarski osnivač animacijskog studija i festivala u Kečkemetu Ferenc Mikulás, egipatsko-saudijski profesor animacije i potpredsjednik ASIFA-e Mohamed Ghazala i plodna hrvatska animatorica Ivana Guljašević Kuman.
U programu čije će se središnje projekcije odvijati pod vedrim nebom Ljetne pozornice Tuškanac 6 je impresivnih djela koje je predstavila Matea Milić: od adaptacije priča Harukija Murakamija Slijepa vrba, usnula žena (r. Pierre Földesa) i feminističko-satiričkog mjuzikla sa zvijezdom serije Nasljeđe Dagmarom Domińczyk proslavljene Latvijke Signe Baumane (Moja romansa s brakom), preko intimno-monumentalnog distopijskog mađarskog SF-a Plastično nebo i brutalno-slatkog, antiratnog i crnohumornog Rata jednoroga starog Animafestova znanca Alberta Vázqueza, do svjetske premijere anime horora Amritina gozba Sakua Sakamota i začudno-poetičnog filma iz kineske provincije Nema promjena u našem životu Jingweija Xua. Središnji retrospektivni program Majstori animacije posvećen je Williamu Kentridgeu – dobitniku Nagrade za životno djelo Animafesta 2023. Kentridge je vodeće ime svjetske umjetničke scene čija se djela nalaze u stalnim postavima najvažnijih muzeja i galerija, a kazališne inscenacije u najslavnijim opernim i kazališnim kućama. Njegov univerzalni opus kreće se u rasponu od dječje književnosti, crteža, grafika, tapiserija i skulptura, preko glume, igranog filma, lutkarskih predstava, kazališne i operne režije i scenografije, do zahtjevnih transmedijskih projekata, instalacija, predstava i performansa. U animiranom filmu ovaj južnoafrički genij prepoznatljiv je po tehnici ugljena na papiru, autobiografskim inspiracijama (likovi Soho Eckstein i Felix Teitelbaum) i tematizaciji apartheida. Dovođenje Kentridgea u Zagreb bilo je velika avantura. Kolegica Paola Bristot dovela ga je na Venecijansku akademiju likovnih umjetnosti i to je bila šansa za nas jer je bio blizu. Timski smo otišli tamo, Margit Antauer, Paola Orlić i ja, te smo srećom bili smješteni u hotelu s Kentridgeom. Čuva ga vojska producentica, kuratorica, galerista. Ali kad se uspije doći do njega, on je vrlo susretljiv, drag i otvoren čovjek. Znao je za Animafest i obećao je da će doći. – rekao je Šuljić. Što sve s Kentridgeovim potpisom, uz retrospektivu devet majstorovih filmova u izboru Andrijane Ružić, očekuje posjetitelje Animafesta navela je Paola Orlić: specijalna projekcija filma City Deep s glazbenim performansom uživo na ceremoniji otvorenja (uz sudjelovanje braće Sinkauz i Maje Rivić), ekskluzivna izvedba Kentridgeove verzije Ursonate dadaista Kurta Schwittersa s glazbom i video mappingom (Daniel Šuljić, Maja Rivić, Igor Pavlic, Stanislav Kovačić i Žana Marović pridružit će se Kentridgeu u realizaciji), izložba iz zbirke slovenskog kolekcionara Igora Laha Circulus Vitiosus u Galeriji Kranjčar i masterclass. U retrospektivnim programima Animafesta 2023 zaslužno mjesto pripada i velikanu Zagrebačke škole crtanog filma Aleksandru Marksu, dok će noviji radovi afirmiranih imena (Andreas Hykade, Simone Massi, Janet Perlman, Debra Solomon, Izabela Plucińska i dr.) biti prikazani u programu Iz majstorskih radionica uz sudjelovanje samih autora. Naposljetku, poljska animacija, s filmovima velikana poput Borowczyka (kojem se retrospektiva priređuje povodom stote godišnjice rođenja), Lenice, Giersza, Kucije i Dumałe, ali i autorica novije generacije, u fokusu je posebnog programa Animafesta 2023. Daniel Šuljić predstavio je i opsežni tematski program posvećen znanstvenoj fantastici. Program u 9 cjelina donosi filmove koji prikazuju razmišljanja o svijetu budućnosti i potencijalnim smjerovima razvoja ljudske vrste i tehnologije te se preklapa s aktualnom raspravom o umjetnoj inteligenciji. Prva cjelina "Budućnost je ovdje" zahvaća upravo AI (npr. Algodreams Vladimira Todorovica), ali i druge računalne tehnologije u animaciji (Dron Seana Buckelewa). Druga cjelina "Svijet sutrašnjice" okuplja klasična animirana promišljanja o budućnosti, a treća pod naslovom "Katastrofe" donosi primjere (post)apokaliptičnog podžanra, baš kao i peta "Spekulativna animacija – Povratak u postapokalipsu", ovoga puta u izboru Olge Bobrowske. Četvrta je kolekcija kolažnog filma "Science Friction" u izboru umjetničkog ravnatelja festivala u Ottawi Chrisa Robinsona, a u šestoj se mogu vidjeti SF filmovi iz povijesti Zagreb filma. Sve navedene cjeline kratkometražnih filmova okupljaju podjednako klasične i novije autore poput Mélièsa, Markera, Vukotića, Grgića, Servaisa, Hertzfeldta, Mulloya, Marušića, Mcglocklina, Seidela, Popakula, Barića, Tadića i Pisačića. Sedmu, osmu i devetu cjelinu čine dugometražni animirani SF-ovi: kultni anime Ghost in the Shell Mamorua Oshiija, francusko-poljski eksperimentalni Chronopolis Piotra Kamlera i restaurirana rumunjska Svemirska misija "Delta" (r. Mircea Toia, Călin Cazan, Victor Antonescu).
Matea Milić naglasila je kako je za Natjecanje VR animacije koje se uz slobodni ulaz odvija u Tehničkom muzeju Nikola Tesla svakoga dana od 11 do 19 sati uz podršku Legame studija i Milana Gostimira izabrano 7 umjetnički intrigantnih i narativno snažnih projekata: od šokantnog talijanskog dokumentarca o djeci u zatvoru i male njemačke studentske distopije, preko zabavne simulacije rasprave Muncha i Ibsena i černobilskih iskustava iz pera Svetlane Aleksijevič, do ulaska u poziciju osoba s invaliditetom. VR procjenjuju Andrijana Ružić, Reinhold Bidner i Michelle Kranot. Krunu izložbenog programa Animafesta 2023. uz postav Williama Kentridgea čini i obljetničko peto izdanje grupne izložbe Iza kulisa / Behind the Scenes koje u Galeriji SC okuplja radove autora čiji su filmovi zaslužili nastup u Velikom natjecanju kratkometražnog i Natjecanju studentskog filma. Kako je navela Paola Orlić, izložba koja ove godine sadrži doprinose čak 51 autora najveća je do sada te se profilirala kao neizostavna festivalska praksa promoviranja animacije unutar galerijskog prostora. Izložbeni program činit će i strip-mobili Irene Jukić Pranjić (inovacija koja objedinjuje strip, animaciju i iskustva optičkih i mehaničkih igračaka) u predvorju Kina SC, radovi studenata animacije Sveučilišta Nova Gorica u Galeriji Šira, izložba projekcija i prostorne instalacije iz filma Obiteljski portret Lee Vidaković u HDLU Galeriji Prsten, radovi s radionice scenografskog video mapiranja ALU MAPPING: Planet Kanca Manca održane pod vodstvom Ivana Marušića Klifa u Dvorani Sek. Matea Milić naglasila je kako je za Natjecanje VR animacije koje se uz slobodni ulaz odvija u Tehničkom muzeju Nikola Tesla svakoga dana od 11 do 19 sati uz podršku Legame studija i Milana Gostimira izabrano 7 umjetnički intrigantnih i narativno snažnih projekata: od šokantnog talijanskog dokumentarca o djeci u zatvoru i male njemačke studentske distopije, preko zabavne simulacije rasprave Muncha i Ibsena i černobilskih iskustava iz pera Svetlane Aleksijevič, do ulaska u poziciju osoba s invaliditetom. VR procjenjuju Andrijana Ružić, Reinhold Bidner i Michelle Kranot. Krunu izložbenog programa Animafesta 2023. uz postav Williama Kentridgea čini i obljetničko peto izdanje grupne izložbe Iza kulisa / Behind the Scenes koje u Galeriji SC okuplja radove autora čiji su filmovi zaslužili nastup u Velikom natjecanju kratkometražnog i Natjecanju studentskog filma.
Kako je navela Paola Orlić, izložba koja ove godine sadrži doprinose čak 51 autora najveća je do sada te se profilirala kao neizostavna festivalska praksa promoviranja animacije unutar galerijskog prostora. Izložbeni program činit će i strip-mobili Irene Jukić Pranjić (inovacija koja objedinjuje strip, animaciju i iskustva optičkih i mehaničkih igračaka) u predvorju Kina SC, radovi studenata animacije Sveučilišta Nova Gorica u Galeriji Šira, izložba projekcija i prostorne instalacije iz filma Obiteljski portret Lee Vidaković u HDLU Galeriji Prsten, radovi s radionice scenografskog video mapiranja ALU MAPPING: Planet Kanca Manca održane pod vodstvom Ivana Marušića Klifa u Dvorani Sek. Perjanica Animafest PRO-a jubilarni je 10. međunarodni simpozij o suvremenoj animaciji Animafest Scanner (6. i 7. 6., Teatar &TD). Glavna predavačica dobitnica je Nagrade za izniman doprinos proučavanju animiranog filma Suzanne Buchan, a razgovara se o današnjem značenju animacije, digitalnoj tehnologiji i originalnosti, animaciji u službi drugih umjetničkih formi i SF-u u animaciji. Animafestova izvanredna pozicija u festivalskom svijetu ogleda se u programima CEE Animationa i Animation Festival Networka, kao i u bogatom profesionalnom programu s vrhunskim mentorima. Forum za razvoj i predstavljanje animiranih filmova mladih filmaša Rise & Shine Animafest organizira s ljubljanskom Animatekom i u suradnji s CEE Animationom – predstavlja se 11 projekata iz isto toliko zemalja, a mentori su Michaël Dudok de Wit i Pedro Rivero. AFN Edu forum je, pak, mobilnosti i međunarodne suradnje studenata animacije, a GoCritic! radionica za filmske kritičare pod vodstvom novinarke Varietyja Jessice Kiang. Uz već navedene masterclassove, Dino Krpan održat će produkcijsku analizu projekta Cvrčak i mravica, a Michelle i Uri Kranot govorit će o svome radu na animiranim dokumentarcima. Na okruglom stolu o umjetnoj inteligenciji u proizvodnji animiranog filma pod moderaturom Daniela Šuljića razgovarat će Reinhold Bidner, Gerrit Kuge, Aneta Ozorek i Marko Paleka. Bit će predstavljeno i 8 novih, inozemnih i domaćih knjiga, stripova i monografija vezanih uz animirani film. Matea Milić istakla je kako Animafest 2023 želi omogućiti različitim uzrastima publike da besplatno vide filmove različitih autorskih generacija. Natjecanje studentskog filma, Natjecanje filmova za djecu i mlade, Natjecanje VR animacije, segmenti programa Majstori animacije, posebni filmski programi (retrospektiva NFTS-a i CEE New Talents) te cijeli program Animafest u Vašem kvartu u gradskim centrima za kulturu mogu se stoga vidjeti bez plaćanja ulaznice. Povoljnijim ulaznicama za subotnje projekcije Cvrčka i mravice te Natjecanja hrvatskog filma 1 i 2 Animafest se pridružuje i projektu "H15 – 15 godina u našem filmu" kojim HAVC obilježava 15 godina djelovanja.
Milić je govorila i o tradicionalno bogatom i raznolikom Programu za djecu i mlade. 36 filmova Natjecanja filmova za djecu i mlade po predselekciji Nine Kovačića odabrala je slovenska medijska psihologinja Martina Peštaj koja ih je razvrstala prema prilagođenosti četirima dobnim kategorijama (3-6, 7-10, 11-14 i 15+). Osim natjecanja, tu je i atraktivan Obiteljski program, idealan za gledanje u pratnji roditelja. Obiteljski program i Natjecanje filmova za djecu 3-6 i 7-10 prikazuju se u sklopu programa Animafest u Vašem kvartu u gradskim centrima za kulturu: CKI Maksimir, NS Dubrava, KUC Travno, NS Sesvete i Centru KNAP. Ulaz na sve programe u kulturnim centrima Grada Zagreba je besplatan. Izbor iz Animafestova programa bit će naknadno prikazan i u Ljetnom kinu Bačvice u Splitu te u Art kinu u Rijeci, a festival se 2023. vraća i u zagrebačke dječje bolnice – u KBC Sestre milosrdnice u suradnji s Udrugom Djeca susreću umjetnost prikazat će izbor iz Natjecanja filmova za djecu. Pri kraju konferencije za medije okupljenima su se obratili Martina Meštrović i Ivana Bošnjak Volda. Martina Meštrović Drago mi je da će publika moj film prvi puta vidjeti baš na Animafestu. Film je imao trnovit put, produkcija se otegla dodatnih godinu dana i potrošili smo dobiveni budžet pa sam radila i druge poslove kako bi ga dovršila. Inspiriran je mojom bakom koja je vjenčanicu u kojoj je htjela biti pokopana obojala u crno – rekla je Meštrović o svojoj Haljini za finale koja će nakon Animafestova Natjecanja hrvatskog filma biti prikazana u glavnom programu festivala u Annecyju. Ovo je naš treći zajednički lutka-film, vrlo apstraktan i najzaokruženiji koji smo do sada napravili. Tema mu je apatija koju smatramo najopasnijom bolešću današnjeg društva. Mi se bavimo načinom proživljavanja priče, a ne njezinim krajem. Bitno nam je da se publika poveže s likovima jer u filmu govorimo o stanju uma. Kroz vrlo nadrealne slike pokušavamo izazvati poistovjećivanje s junakinjom – kazala je Bošnjak Volda o Sjeti se kako sam jahala bijelog konja.
Nema komentara.