Europske filmske vizije
Ideja projekta 'Visions of Europe' krajnje je jednostavna, no možda i pomalo iritantna u svojoj pretencioznosti.
Od 1. svibnja i najvećeg proširenja do sada, novu Europsku Uniju čini 25 zemalja. Cilj ovog projekta bio je sakupiti po jednog respektabilnog filmaša iz svake od zemalja članica i napraviti, kako producenti kažu, 25 različitih vizija, 25 osobnih pogleda na sadašnjost ili budućnost života u nastalom ‘kulturalnom melting potu’.
Početna ideja je krenula od stanovitog Meilofa Zurhorsta, urednika sa njemačkog ZDF-a, a kasnije je razvijena u suradnji sa francuskim ARTE-om, producentom Mikael Olsenom iz danske producentske kuće Zentropa i uz dodatnu pomoć Danskog Filmskog Instituta. Inače su Zentropu, danas najveću skandinavsku producentsku kuću, svakako najzaslužniju za dansko filmsko čudo, 1992. osnovali Lars Von Triera i njegov stalni suradnik, producent Peter Aalb. Zanimljivo je da se središte ove kompanije nalazi u bivšoj vojnoj bazi u okolici Kopenhagena, gdje su se smjestile i mnoge druge slične kompanije stvorivši tako pravi europski filmski grad. I još da dodamo da se sam Lars, nakon što je svijetu podario koncept Dogme, trenutno bavi novom idejom koju naziva ‘Dogumentary’ i koja se tiče načina snimanja dokumentaraca.
Nakon ove male digresije, vratimo se temi. Uvjeti koji se postavljaju pred autore filmova također su, kažu organizatori, više nego jednostavni. Za realizaciju filmova, svim autorima bit će dodijeljena jednaka količina novca, usklađeno s tečajem eura (tu osnovnu financijsku stranu projekta, ukupno oko 850 000 eura, uglavnom pokrivaju ZDF, ARTE i Danski Filmski Institut, a svaki autor može, kroz institucije u svojoj zemlji, tražiti i dodatna sredstva).
Trajanje svakog filma ograničeno je na 5 minuta, a kao ono najvažnije, napominje se da je svakom autoru omogućena ‘potpuna sloboda izražavanja’. Zasigurno, isticanje ovakvog slogana zvuči blago rečeno sladunjavo. Organizatori dalje kažu: 'Cilj ovog projekta je da svaki uključeni redatelj po osobnom nahođenju uhvati neki posebno zanimljiv komadić velike slagalice i ponudi nam svoju umjetničku viziju fenomena zvanog Europa. Krajnji uradak trebao bi biti moćna manifestacija kulturalne raznovrsnosti Europe, raznovrsnosti koja stoji u suprotnosti sa idejama globalizacije i konformizma.'
Dogovoreno je da će svaka zemlja članica dopustiti besplatno prikazivanje svog filma te tako dobiti i punu slobodu prikazivanja ostalih filmova na nacionalnom nivou. Redatelji su odabrali različite pristupe, od malih produkcija snimljenih DV kamerom do visokih koncepata snimljenih 35mm kamerom. Ukupno je oko 500 ljudi sudjelovalo u stvaranjima ovih filmova. Završno montirani uradak traje preko 2 sata i premijerno se na nacionalnim televizijama zemalja EU-a počeo prikazivati od 1. svibnja.
Teme pojedinih filmova su raznolike, od novog pogleda na državne granice, problema nagle imigracije ili neučinkovitosti službenih institucija, pa sve do utjecaja koji EU ima na živote običnih ljudi. Za prikazivanje završnog ostvarenja interes su već pokazali i razni europski filmski festivali, a ako nam se ukaže mogućnost da filmove pogledamo i u Hrvatskoj, istrpit ćemo i pokoji neizbježno sladunjavi uradak kako bi vidjeli kakva se to vizija nove Europe iscrtala npr. u glavi suludog finskog genija Akija Kaurismakija.
Od ostalih poznatijih autora tu su kultni Bela Tarr kao predstavnik Mađarske ili kontroverzni avangardni autor iz Ujedinjenog Kraljevstva Peter Greenaway. Za daljnje informacije i službeni materijal posjetite Visions of Europe http://www.visionsofeurope.dk/.
Nema komentara.