Spike Jonze u raljama kapitalizma!
Autor najvidea svih vremena, čovjek koji je Chrisa Walkena natjerao da lebdi i pleše, skejter koji sabotira, pali ljude i igra golf po Manhattanu!
Reklame i glazbeni spotovi nisu sigurno nikada bolje izgledali nego pod redateljskom palicom slavnog adaptatora i obožavatelja Johna Malkovicha, iako bi mu braće po radu mogli pronaći diljem svijeta, od Michela Gondryja i Charliea Kaufmana, preko bivše mu dragane Sofije i brata Romana Coppole, sve do kulerske sonikjutovke Kim Gordon ili pak spot-sudruga Mikea Millsa.
Ipak, njegova priča ne počinje skromnije od onoga što bismo očekivali za genijalca poput Spikea Jonzea, i to snimanjem nekoliko skejterskih scena za pregenijalnu Sonic Youthovu stvar '100 %' koju je još davne 1992. režirala Tamra Davis, žena Beastie Boya Mikea D (pogledaj spot ovdje, link na polovici stranice). Ušavši u američku indie kremu 90-ih i u Satellite Films produkciju koja ga je do 1997. godine sponzorirala, a i kasnije ostala zadužena za sve njegove spotove i reklame (za dugometražnu su produkciju zaduženi Propaganda Films), već sljedeće godine skupa sa soničnom gitaristicom režira spot za alter himnu stoljeća, 'Cannonball' (1993).
Suradnja s dvije Kim očito mu nije škodila, jer ubrzo nakon toga Jonze se laća svojeg masterpiece prvijenaca – spota 'Sabotage' za Beastie Boyse (1994.). Prvi videotrenuci za sjećanje kasnijim obožavateljima Jonzeova genija stižu u obliku detektivskog trojca iz 70-ih featuring Beastie Boyse glavom i brkovima u glavnim ulogama (pogledaj ga na MTV-ju). Iste godine snima jednokadrovski video za Weezer 'Undone (The Sweater Song)' u kojem se koristi posebnom kamerom kojom je posljednji put baratao gospodin Hitchcock u svojem filmu 'Rope', a zatim oblači eksperimentu sklone članove Weezera u pristojna odjelca i postavlja ih na scenu popularnog sitcoma iz 50-ih 'Happy Days' ('Buddy Holly').
Prekretnica stiže 1995. godine kada se Jonze prihvaća spotova malo izdašnijeg budžeta, a prvi takav video radi za Dinosaur Jr. ('Feel the Pain'), imajući na umu i opet genijalnu ideju koja mu je priskrbila čak 220 tisuća dolara – igrati golf i udarati sve ljude koji se nađu na putu. 1995. godinu Jonze je obilježio mnogim odličnim spotovima, primjerice, mjuzikl-videom za Björk ('It's Oh So Quiet') featuring rasplesani poštanski sandučić i kemijskim spotom za pjesmu 'California' grupe Wax (dvije trećine benzina, trećina kerozina te malo propana kako bi se dobio savršen crvenkasto-žućkasti odsjaj zapaljenog čovjeka u poslijepodnevnoj šetnji Los Angelesom) featuring Dan Bradley a.k.a. zapaljeni čovjek.
U to vrijeme Jonze upoznaje Charliea Kaufmana te se polako počinje pripremati za ulazak u svijet odraslih svojim prvim dugometražnim čedom. Naravno, ne odustaje od režiranja spotova pa pod dojmom začudnoga Charliea snima neobični video za Daft Punk ('Da Funk') u kojem glavnu ulogu daje usamljenom čovjeku s psećom glavom, koju baš nitko ne tematizira ili primjećuje, i slomljenom nogom koji se bezuspješno pokušava uklopiti u noćnu sliku svojega novog kvarta.
Godinu dana kasnije uslijedio je i najbolji spot svih vremena, barem što se emtivijevaca tiče, 'Praise You' za Fatboy Slima (spot slobodno pogledaj ovdje). Ako do sada još niste pogledali to remek djelo koje nam je prikazalo Spikea Jonzea u pravome svjetlu, kao lidera izmišljene plesne skupine 'Torrance Community Dance Group' koja nakon dva tjedna uvježbavanja sumanute koreografije izvodi svoju 'točku' ispred kina u šoping centru, tada će vas sigurno začuditi podatak da je upravo Spike jedan od producenata i kreatora slavnog 'Jackass' serijala te istoimenog filma.
Snimanje spota koji je pomogao režirati Roman Coppola trajalo je 20 minuta (uključujući ulazak i izlazak iz auta), koštao je sumanuto malo, a osvojio je, među ostalim, i nagradu za najbolju koreografiju! No, iako je u svojoj karijeri snimio oko 50-ak spotova i surađivao s najhiperkul glazbenicima (uz spomenute, REM, Pavement, Puff Daddy, The Notorious B.I.G., The Chemical Brothers, Yeah Yeah Yeahs a.k.a. Karen O a.k.a. Spikeova nova cura...), ne možemo zaobići još jedan trenutak za sjećanje - 'Weapon of Choice' Fatboy Slima featuring lovac na jelene a.k.a. Christopher Walken u plesnoj ekstazi (vidi video).
No, kako smo već i u naslovu dali naslutiti, nije Spike svoj obol dao samo glazbenoj industriji, nego se kao pravo dijete suvremenoga kapitalističkog svemira pozabavio i režiranjem reklama. Već je 1998. godine napravio oglas za Lee Jeans ('Twister') koji uključuje kulersko spašavanje mace od tornada te reklamu za Levi's koju ste sigurno zamijetili zbog pamtljivoga hit-pjesmuljka 80-ih 'Tainted Love'. Naravno, Spike radi samo za najveće, pa je tako snimao reklame za Nike (s Andreom Agassijem i Peteom Samprasom u ulogama gerilskih tenisača), Coca-Colu, Nintendo, Ikeu, Volvo, Adidas... Reklama za Ikeu ('Lamp') osvojila je prestižnoga kanskog lava na njihovom godišnjem festivalu oglašivanja, reklama za najnoviji Volvo S40 'The Mystery of Dalaro' (koja uključuje i mockumentary te poseban web) ustostručila je broj ljudi koji posjećuju njihov sajt, dok je za Adidasov spot (pogledajte ga ovdje) uposlio svoju novu djevojku Karen O za soundtrek.
Ako vam nakon svega ovoga još treba zaključna riječ o predragom nam Spikeu, možda bi bilo najbolje da se bacite na sumanuto istraživanje weba u potrazi za njegovim filmsko-glazbenim online sadržajima ili bez razmišljanja kupite DVD i uživajte u sukusu slike i zvuka a la Jonze (trailer vidi na palmpictures sajtu).
Nema komentara.