Kratko je slatko - Kratki
Home      Vijesti      Filmski      Kratki      Kratko je slatko

Kratko je slatko

Kratke priče popularne su u književnosti, ali filmom ipak suvereno vlada dugi metar. Zato se kratkometraši snalaze na razne načine.

filmski.net 24.10.2007 0 komentara

Kratko je slatko

Često se zaboravlja da je era filma započela u kratkoj formi – avanture Charliea Chaplina bile su zapakirane u nekoliko slatkih minuta. Čak i kad se na filmu pojavio zvuk, kratki metar ostao je dominantan u crtićima, putopisima, novinarskim pričama. Danas su kratki filmovi svuda oko nas (reklame, videospotovi), a zahvaljujući jeftinim digitalnim kamerama i popularnosti YouTubea svi se mogu okušati kao filmaši.

Mnogi redatelji započeli su baš u kratkoj formi - George Lucas je tijekom studija snimio 'Electronic Labyrinth: THX 1138 4EB', koji je kasnije preradio u dugometražni prvijenac 'THX 1183'. Proslavljeni redatelji rijetko se vraćaju kratkom filmu, a obično to čine samo kako bi se poigrali ili eksperimentirali. Zato rado sudjeluju u snimanju raznih omnibusa, poput geografskih 'Paris, Je T'Aime' koji je okupio čak 18 redatelja (braća Coen, Gus Van Sant, Alfonso Cuaron...) ili njegovog američkog pandana 'New York, je t'aime' ili pak 'Tokya' na kojem radi Michel Gondry.

 
'Electronic Labyrinth: THX 1138 4EB', George Lucas

Kratki filmovi najčešće se koriste u promotivne svrhe - reklame, video spotovi, pa čak i kao najava za dugometražne projekte. Komični 'J.C.V.D' u Cannesu je predstavljen kao najava za biografsku priču o Jean-Claude Van Dammeu, a puno prašine je podigao i Wes Anderson koji je u samo 13 minuta 'Hotela Chevalier' uspio do gola skinuti Natalie Portman. Bila je to izvrstan preludij za njegov dugometražni 'The Darjeeling Limited' – filmić je objavljen na iTunes-u gdje ga je 'skinulo' oko pola milijuna ljudi.
 
Appleov iTunes brzo postaje meka za kratkometražne filmaše koji ionako muku muče s distribucijom. Žalosna je činjenica da se čak ni Oscarom nagrađeni kratki filmovi rijetko mogu vidjeti u kinima ili na videu. Distributerima oni jednostavno nisu isplativi. To dobro znaju producenti 'Purple Violets'. Snimanje njihovog 19-minutnog filma stajalo je 4 milijuna dolara, no nisu bili uvjereni da će taj novac vratiti putem redovne kino distribucije. Zato su odlučili film premijerno prikazati i distribuirati ekskluzivno na iTunesu.


trailer za 'Paris, Je T'Aime'

iTunes je objeručke prihvatio ideju – dobro će im doći da se izbore za svoje mjesto na rastućem internetskom filmskom tržištu. Već imaju ugovore sa studijima Disney, Lionsgate, MGM i Paramount, ali ponuda im nije velika – manje od 1000 naslova. Zato se moraju orijentirati i na 'male' filmove, pogotovo ako žele potući žestoku internetsku konkurenciju - Amazon, Netflix ili Jaman.
 
Autorima kratkog metra najteže se probiti do široke publike zato pokušavaju navabiti razne poznate face da se pojave u njihovim projektima, a nekima se i posreći. Tako je Bob Geldof nakon 25 godina pristao glumiti u filmu i to u kratkome 'I Am Bob'. Mladi autor Donald Rice bio je toliko siguran da će ga Geldof odbiti da je napisao nekoliko rezervnih verzija scenarija s raznim poznatim glazbenicima.

Geldof prije 25 godina u 'Pink Floyd: The Wall'

Film traje 19 minuta, a u njemu se Geldof slučajno zatekne bez novca i mobitela u pubu u kojem se održava natjecanje njegovih imitatora. Nitko ne vjeruje da je on 'original', a jedini način da se otamo izvuče je da pobijedi na natječaju. Film cijelo vrijeme ismijava poznatog rokera i aktivista pa tako kad ga nazove sirotište iz Rumunjske i moli za pomoć, Geldof im odgovara: 'Žao mi je, ja se bavim samo Afrikom.'

Nažalost, kina još ne uvrštavaju kratke projekcije u svoje redovne programe, pa su zasada festivali najbolje mjesto na kojem možete utažiti svoju vizualnu glad – pa tako i na aktualnom Zagreb film festivalu.

Komentari

Nema komentara.