Stan Brakhage - genij eksperimentalnog filma
Stan Brakhage (1933 - 2003), umjetnik, autor i teoretičar, smatra se najvažnijim avangardnim filmašem novog američkog filma.
Duboko liričan, promišljen i introspektivan, beskrajno utjecajan i u potpunosti posvećen neprofesijskom filmu, Brakhage je svoje prvo djelo, ‘Interim’, završio 1952., a u 50 godina karijere, napravio je gotovo 400 nezavisnih projekata (i sedmoro djece), u trajanju od 9 sekundi do 4 i po sata. Njegovi eksperimentalni radovi uključivali su gomilu inovativnih i jedinstveno ekspresivnih formi i tehnika. Radio je gotovo uvijek sam, a većina njegovih filmova su nijemi jer, kako kaže, ‘glazba i ostali zvukovi imaju tendenciju dominirati nad vizualnim ritmom kao mojim primarnim fokusom’.
35 godina predavao je na fakultetima, a napisao je i gomilu knjiga s područja filmske umjetnosti. Bavio se filmskom poviješću i estetikom filma, poezije, glazbe i slikarstva: ‘Na mene su duboko utjecali klasična glazba, ples i slikarstvo. Služili su mi kao inspiracija za jedinstvo filmske forme, kao igru svjetla i sjene u vremenu i prostoru.’ Za svoj rad dobio je bezbrojne nagrade i priznanja u Americi i Europi, pa i pokoji počasni doktorat.
Stan Brakhage rođen je u Kanzasu i posvojen kao dijete, a odrastao je i proveo većinu svog života u gradu Boulderu, Colorado. Njegovi filmovi kreću se od potpuno apstraktnih do jako sugestivnih i gotovo dokumentarističkih. Smatra se važnom figurom moderne umjetnosti, možda i najvažnijim nenarativnim filmašem svih vremena. Njegov rad jako je utjecao i na komercijalni film (kao što je uostalom uvijek slučaj; mainstream uvijek crpi nove ideje, stilizacijske metode i forme iz radova eksperimentatora), pa iako je proširio granice filma, svjesno se odmicao od tog utjecaja.
‘Kad kažem neovisni film, mislim primarno da autor stvara nešto zato što mora, bez ikakvih ograničenja i obaveza prema nekomu ili nečemu drugom osim samom sebi. Kako se danas izraz nezavisni film koristi u drugom kontekstu, više mi se sviđa konstrukcija poetski film”, govorio je Brakhage u svojim intervjuima, ‘iako je poezija potpuno drugačija umjetnost od filma. Pisci romana i pjesnici oduvijek su koegzistirali.’
‘Holivudski filmovi su više romani, dok su filmovi kakve ja i moji istomišljenici radimo više poezija. To ne pretpostavlja da je jedno važnije od drugog. Roman je forma trećeg lica, dok je poezija više individualna, introspekcija. Tako su i moji filmovi, odnosno ono što smatram nezavisnim, rađeni u prvom licu. Narativni film nema tu otvorenost. Zadnjih godina, narativni film je u slijepoj ulici, vrti uvijek jednake motive. No i avangarda ima sličnih problema, toliko filmova je jednodimenzionalno Rekao bih da je jednak ili jednako malen postotak kvalitenog narativnog i avangardnog filma.’
Kada iskoriste njegove radove u snimanju holivudskog filma, Brakhage kaže: ‘Brinem se samo kad me pokradu i snime loš film. Ili nešto prodaju. To mi se dogodilo puno puta. Ali ako netko napravi pristojan film, tako to i treba biti. Poezija inspirira romanopisce i romanopisci ponekad uključe malu pjesmu na početku knjige ili prije svakog poglavlja. A i obratno, veliki romani utjecali su na poeziju. Imao sam mnogo studenata koji sada rade na holivudskim filmovima. Među dražima su mi Trey Parker i Matt Stone, autori South Parka.’
Inače, lik Stana iz South Parka zamišljen je kao hommage Stanu Brakhageu. Zanimljiva priča uključuje i film ‘Superman’. Neki dijelovi, kao Suparmanovo rođenje, potpuno su bazirani i vrlo slični Brakhageovom filmu ‘Text of Light’. Smeta li mu to? ‘Kad sam bio debeli, mali klinac i trčao Denverom u Supermanovom plaštu, da sam pomislio da će moji radovi utjecat na film o Supermanu, bio bih stvarno ponosan.’
Među najpoznatijim Brakhageovim filmovima su ‘Window Water Baby Moving’ (1959), opisivan kao ‘gotovo dokumentarni lirski zapis rođenja Brakhageova prva djeteta, koji je malo i zamješao kronologiju događaja’, ‘Mothlight’ (1963) u kojem je lijepio biljke ravno na filmsku vrpcu ili ‘Dogstar Man’, imenovan od Kongresne biblioteke jednim od 100 najvažnijih filmova svih vremena. Kako izgledaju njegovi radovi pogledajte na fredcamper.com gdje ima popriličan broj stillsa iz njegovih filmova.
U srijedu 19. svibnja u 1900 u zagrebačkoj mami biti će prikazan njegov film 'Dog Star Man’. Nemojte propustiti!
Nema komentara.