Animate!
Ukus im je nepogrješiv, što otkriva i njihov bogat arhiv genijalnih eksperimentalno-animacijskih radova od braće Quay do Chrisa Shepherda!
U našem smo skromnom filmskom obrazovanju već otprilike naučili što i kako rade scenaristi, glumci i redatelji, no funkcija producenta još uvijek ostaje velikom enigmom, pogotovo ako njegovu ulogu promotrimo u kontekstu kratkog eksperimentalnog filma. Kako prikupiti financije za radove (osim onih koje će kod nas kapnuti od Velikoga Brata) u primjerice velikoj Velikoj Britaniji, zemlji u kojoj se kao i drugdje na dalekom nam zapadu veoma velik broj kvalitetnih i radinih umjetnika bori za svoje mjesto pod filmskom zvijezdom.
Koliki je producentov utjecaj na genijalnog i kreativnog Redatelja i koliko je njegov odabir ljudi koji će na određenom filmu raditi uopće moguć, ako pretpostavimo da većina eksperimentalnih radova baš i ne voli glumce, a i ekipa je nerijetko sastavljena od malog broja već prokušanih članova.
No, londonski producenti zaposleni u animateu! očito znaju što im je činiti, a ne samo da se u svojem poslu dobro snalaze, već uspijevaju i vizionarski odabrati oko 10-ak budućih genijalnih zvijezda na godinu koje uglavnom i naprave remek-djelo uz pomoć svojih mecena. Što se tiče distribucije, animateovi! su producenti također besprijekorno uredili svoju organizaciju, tako da njihove radove distribuira LUX, uz nizozemski Montevideo jedan od najvećih europskih centara za shipping radova na festivale ili u muzeje.
A i obavještavanje svekolike javnosti o svojim redateljima i njihovim filmovima uredno je posloženo na njihovom odličnom homepageu (klikajte!), uz naravno velik broj informacija za same autore koje obavještavaju o mogućim britanskim festivalima, televizijskim natječajima ili pak natječajima za sponzorstvo. U takvim je uvjetima, priznat ćete, veoma ugodno raditi, pa zato nismo u čudu što već 14 godina posluju s uspjehom na veselje vlastitih redatelja i oduševljenih gledatelja.
Iako bi čovjek iz samoga naziva ove superbne organizacije pomislio da se radi o kući koja producira samo animaciju, njihove su namjere pak sasvim drugačije prirode. Cilj im je financirati hibridne filmove u kojima autori spajaju različite filmske i digitalne tehnike kako bi u konačnici stvorili rad na rubu animacije i 'eksperimentale', bez obzira na narativnost ili primjerice dokumentaristiku. Kažu da ne podržavaju preskriptivne definicije te da ne misle kako je animacija proces isključivo oslikavanja sličice po sličicu. Inovativnost, originalnost i istraživanje novih teritorija najveći im je i jedini prioritet.
Budući da nam je već to kvalitetno enimejtovsko promišljanje celuloida i piksela veoma dobro sjelo, pogled u njihov arhiv i upoznavanje s filmovima došlo je tek na kraju, uz bezgranično povjerenje u kvalitetu, originalnost i sve već navedeno. Naravno, nismo se prevarili.
Od 70-ak radova uredno kategoriziranih prema datumu, naslovu i autoru prepoznali smo velik broj apsolutnih remek-djela kratke forme – 'The Phantom Museum' braće Quay, 'Safety tips for Kids' autorice Roz Mortimer, 'The Nuclear Train' Daniela Saula, 'Tulips at Dawn' Rosie Pedlow, 'Dad's Dead' Chrisa Shepherda... No, kako vam ne bismo ponovno ponavljali naše zaključke o spomenutim radovima, odlučili smo malo pročeprkati i po ostalih 65 filmova, u nadi da se ipak nismo prevarili. Nismo.
Prisjetili smo se odličnoga rada Iana Bourna, 'Blach, White & Green' (2004. godine je bio na festivalu u Splitu) o radničkoj zalogajnici u londonskom predgrađu u kojoj su siromašni i osamljeni ljudi osuđeni jesti stravične i tužne pite. Pozornost nam je privukao i rad Tima Hopea pregenijalnog imena i još bolje teme, 'Minema Cinema', kojeg je autor napravio prema scenarijima male djece, a sastoji se od tri zasebna shorta. Tu je i prošlogodišnji film redateljskog dvojca neobičnog imena, AL + AL pod nazivom 'Perpetual Motion in the Land of Milk and Honey' (naslovna).
No, nisu samo naslovi bizarni – u posljednjem radu djed AL-a & AL-a, James Brown, pokušava osmisliti perpetuum mobile kako bi stvorio zemlju u kojoj je, naravno, život med i mlijeko. Film 'Half Life' također nam je svojim velikom brojem stilova zapeo za oko, a neurotična stop-frame animacija činovničkog života čini se veoma zanimljivom u rukama autora Matta Hulsea.
Naravno, mogli bi mi tako do sutra, a tada vam ne bi ostao ni pedalj za daljnje istraživanje. Predlažemo zato da se oboružate vremenom, velikim ekranom i da čekirate što još nudi animate! Desktop pozadina kao u priči, ako ništa.
Nema komentara.