Goyini duhovi
Samuel Goldwyn Films / UCD
Režija: Miloš Forman
Scenario: Jean-Claude Carrière, Miloš Forman
Producent/i: Saul Zaentz
Zemlja: Španjolska
Linkovi:
N. Portman u bestežinskom stanju muče zli svećenici i inkvizitor J. Bardem. Nije riječ o de Sadeovom romanu, već o filmu M.Formana.
Najnoviji film Miloša Formana kostimirana je drama smještena u Španjolsku 1792. godine, a zanimljivo je da nije riječ o biografskom filmu kako to naslov sugerira, niti je Goya (Stellan Skarsgard) glavni lik filma, ali je iz njegove pozicije priča ispričana. Razdoblje je inkvizicije, a ona španjolska je bila posebno poznata po svojoj okrutnosti. Progonjeni su bili protestanti, židovi i vještice, kao i umjetnici za čija se djela vjerovalo da zauzimaju satiričan stav prema kleru ili Crkvi.
Mlada djevojka Ines (Natalie Portman) Goyina je muza. Jedne večeri s prijateljima odlazi u gostionicu gdje se poslužila svinjetina koju Ines iz nekog razloga odbije jesti. To odbijanje nije promaknulo članovima Inkvizicije koji je optužuju za židovstvo i podvrgavaju mučenju, u čemu se ističe brat Lorenzo (Javier Bardem). Inesin otac u suradnji s Goyom neuspješno je pokuša izbaviti iz zatvora, a rasplet priče slijedi 16 godina kasnije, kada se i povijesno-politička situacija u Španjolskoj promijenila.
Kostimirane drame nisu nimalo strane Milošu Formanu koji se ovim `žanrom` bavio davnih 80ih. `Amadeus` je razvalio Oscare 1984, `Ragtime` skupio solidan broj nominacija (8), a i `Valmont` se našao u utrci za kipić (kostimi). Suradnja s producentom Saulom Zaentzom Formanu je već dvaput donijela redateljskog Oscara, a Zaentzu nagradu za najbolji film. No, film se nije našao među nominiranima za prošlogodišnje nagrade pa je to vjerojatno i razlog što još nije ušao u širu distribuciju. S druge strane, kritike i nisu baš povoljne.
Jonathan Holland iz `Varietyja` zamjera mu jednodimenzionalne likove i razapetost između zabave i intelektualizma, no ističe da glumci i vrlo raskošna i kvalitetna produkcija osiguravaju gledljivost cjeline. S njime se slaže i kritičar s Aintitcool.com koji je posebno istaknuo Natalie Portman, rekavši da je ovo njezina ponajbolja uloga.
Film je potaknuo i tračeve o Portmaničinoj full-frontal golotinji. Naime, Portman se ne skida baš rado pred kamerama, a poznato je da je za `Closer` Mikea Nicholsa nevoljko snimila scenu striptiza - scenu koja na posljetku ipak nije ušla u final cut jer su oboje zaključili kako situacija dovoljno `otkriva` i bez golotinje. Tračevi su se u ovome slučaju pokazali istinitima, no ne na način bestežinskoga striptiza Jane `Barbarella` Fonde (iako s bestežinskim stanjem ima veze).
Naime, njezino obnažavanje u `Goyinim duhovima` nije nimalo ugodno i dio je vrlo `slikovitog` prizora inkvizicijskog mučenja, ističe Aintitcool.com. No, kako reče već više puta spomenuti kritičar `prizor nije baš idealan, ali uzmeš ono što dobiješ, zar ne, dečki?`. Mi ćemo na to samo zakolutati očima, jer većina se ljudi ipak toliko ne uzbuđuje zbog malo kože na ekranu. Ili?
Moraš biti prijavljen/a!
Mračno mračno doba inkvizicije
Vrlo dobar film Miloša Formana pozabavio se 18. stoljećem u Španjolskoj, kada je inkvizicija bila na svom užasnom vrhuncu i kada je bez ikakvog razumnog razloga zatvarala ljude. Priča je u ovom filmu ispričana kroz iskustva slavnog španjolskog slikara Goye, čija je muza Ines bila žrtva spomenutog 'lova na vještice'. Sjajna Natalie Portman vjerno je prikazala muke i posljedice crkvenog zatvora u kojem je provela 15 godina i rodila dijete jednom od svećenika (glumi ga Bardem). Francuska revolucija je spašava pa, iako psihički bolesna, pokušava pronaći dijete koje su joj oduzeli odmah nakon rođenja. Goya je uz nju i pokušava uvjeriti Bardema, koji je napustio crkvu, da joj pomogne da se nađe sa kćeri.No, on ima drugačije planove. Film obiluje sjajnim glumcima, scenografijom i kostimima koji vjerno prikazuju 18. stoljeće a atmosfera koja vlada brzo će vas uvući u to mračno doba u kojem sigurno ne bih preživjela ni dana. hehehe
oprez
užasno mračan film. radije bi pogledala neki horor nego to opet. čito gubljenje vremena po meni.
Goyini duhovi ? Tresla se brda , rodio se miš...
Nestrpljivo sam čekala ovaj film, cijeneći Formana, no jako me razočarao.Volim povijesne drame, posebno njegovog Valmonta i Opasne veze,a ekipa glumaca mi je bila gotovo garant uspjeha.Xaviera Bardema cijenim od Život je more,Natalie Portman u Closer, iako šteta što tako lijepa i nadarena glumica većinom bira komercijalne filmove.Scenarij je katastrofa,uprkos vizualne raskoši i lijepe kostimografije, likovi čudni,čudna veza među njima.Teško vjerujem u bolesnu ljubav prema zlostavljaču,i nema romantike i slojevitosti likova kao u Opasnim vezama i Valmontu.Bardem dobro glumi,iako užasnu ulogu, Portman su uništili lošom šminkom kao majku,stravičnim zubima kao kćer.
U svim filmovima Miloša Formana postoji socijalna kritika,ovdje je ideja dobra, kritika inkvizicije, ali i napoleonstva, no te smjene vlasti su brze,zamorne i trivijalno prikazane.Sve bi bilo bolje da priča nije tako bizarna i glupa, posebno sa kćeri na kraju, koja nasljedjuje čudovišan očev karakter (ostavi dijete u krčmi, a ni ne potraži ga?!).
Skarsgard me se ugodno dojmio u liku Goye,kao i vizualna raskoš, kostimografija, ali ove negativne karakteristike koje sam gore navela učinile su film djelom koje želim što prije zaboraviti.Na momente se činilo kao remek djelo, naročito zbog nevjerovatnog ironičnog formanovskog humora,čak i u nadramatičnijim trenucima, ali na više momenata kao grandiozan promašaj žlj produkcije.
Miloše, hodi u mirovinu !