Seraphim Falls
Samuel Goldwyn Films / Blitz film & video
Režija: David Von Ancken
Scenario: David Von Ancken, Abbey Everett Jaques
Producent/i: Bruce Davey, David Flyn
Zemlja: SAD
Linkovi:
Građanski je rat završio, no međusobne razmirice nisu. Liam Neeson i Pierce Brosnan u tajanstvenoj i uzbudljivoj potjeri planinama Novog Meksika.
Klasični je vestern jedan od onih žanrova u kojem je od prvoga trenutka jasno tko su pozitivci, a tko negativci. No, krajem se 60ih i taj žanr počeo mijenjati, psihologija je i jednih i drugih postala istančanija, iako su neki od žanrovskih toposa ostali nepromijenjeni. Sukob (civiliziranog?) čovjeka s neukroćenom divljinom zadržalo je svoja mitska i alegorijska obilježja, a potjere i opsesije likova funkcioniraju kao podsjetnik na onaj mračni, neukroćeni dio ljudske duše koji svakoga trena prijeti da će izbiti na površinu.
`Seraphim Falls` Davida Von Anckena događa se tri godine nakon Američkog građanskog rata i prati opsesivnu potjeru Morsmana Carvera (Liam Neeson) i njegove ekipe plaćenika za Gideonom (Pierce Brosnan). Potjera se odvija u snijegom prekrivenim šumama Ruby Mountainsa u Novome Meksiku, a obilježena je Carverovim tajanstvenim razlozima zbog kojih je krenuo u potjeru. Dok je njegova ekipa plaćenika ovdje zbog novca, njegovi su motivi nejasni. Nejasno je i zašto Carver inzistira da se Gideona uhvati živog, a tko je pozitivac odnosno negativac u čitavoj priči, publika će saznati na samome kraju.
Zamagljivanje granice između dobra i zla te brutalnost, nasilje i krvoproliće samo su neke od tema kojih se dotiče ovaj film. Scenaristica Abbey E. Jacques objašnjava na koji način priča iz Građanskog rata korespondira s današnjom situacijom: `Suvremeni je svijet pun krvoprolića. Kada jednom započne, ubijanje se neumoljivo širi. Ako mu podlegne, čovječanstvo je na putu uništenja. Nije važno je li krvoproliće započela strana koja misli da je u pravu. Nasilje pokreće začarani krug uništenja i jedini način da se iz toga kruga izađe jest da ga se prekine. Priklanjajući se osjećaju osvete i želje da se kazni onoga tko je taj osjećaj izazvao, čovjek postaje zarobljenik prošlosti, sužanj baš te želje i tog osjećaja koji ga je nagnao na osvetu.`
Kritika je film solidno prihvatila, iako negativne reakcije nisu izostale. Owen Gleiberman iz `Entertainment Weeklyja` kaže da su Neeson i Brosnan odlično spareni, iako bi film bio puno bolji da je redatelj u svoju mitsku priču unio i nekih novosti. Stephen Holden iz `New York Timesa` nazvao ga je zgodnim i staromodnim vesternom s malo riječi i puno teških slojeva značenja biblijsko-alegorijske grandioznosti.
Spomenimo još da je na filmu surađivala i vrhunska ekipa. Snimatelj John Toll Oscarom je nagrađen za `Hrabro srce` i `Legendu o jeseni`, a montažer Conrad Buff i kostimerka Deborah Lynn Scott svoje su kipiće osvojili 1997. godine za `Titanic`.
Moraš biti prijavljen/a!
Osvetnička potraga
David Von Ancken režira pravi vestern polazeći od motiva osvete, u kome su glavni protagonisti prikazani kao žrtve koje aveti prošlosti progone, pretvarajući ih u sluge čistog zla. Abby Everett Jaques je pomogla režiseru u pisanju scenarija, vodeći računa da nam predstavi jednu univerzalnu, vanvremensku priču. Potenciranje nasilne crte ljudskog karaktera fino je upotrebljeno kao lajtmotiv celokupne storije, što je eksplicitno prikazano tokom daljeg razvoja u o formi užasavajućih posledica. Započeti lanac ubijanja, razaranja ljudske duše, prateće nesreće teško je prekinuti sve dok ljudskost u nama ne pronađe snagu za oproštaj i pomirenje. I za novi početak. Vešta režija svojski se potrudila da nam ukaže na psihološki profil likova, gde nije sve crno-belo i ništa nije onako kao što prividno izgleda na prvi pogled. Locirana na teritoriji Novog Meksika, 1868. godine, radnja prati upornu poteru koju predvodi Carver, nekadašnji pukovnik južnjačke vojske iz Američkog građanskog rata. Uz pomoć četvorice angažovanih plaćenika, Carver hoće pošto-poto da se dočepa zločinca Gideona, bivšeg kapetana pobedničke severnjačke armije...Mada se radi o vesternu, može se reći da akcije baš i nema mnogo. Sve je podređeno dobro izbalansiranoj dramaturgiji, koja dvojicu glavnih aktera čini veoma zanimljivim, pa i intrigantnim sve do same završnice. Normalno na kraju sledi katarza iz koje nam se pruža šansa da izvučemo pouke i pročitamo poruku. Bez upečatljivih glumačkih izdanja bilo bi neizvodljivo da se zamisli filmadžija sprovedu na veliko platno. Odličan kasting je stoga značajno doprineo da drama dvojice odraslih ljudi ostavi utisak na sve nas. Pierce Brosnan i naročito Liam Neeson, dokazali su glumačke kvalitete, jer su suptilno izneli svoje role, pa moglo bi se reći da su doprineli da kraj izgleda grandiozno, da poprimi mitski značaj. Dobro odabrane lokacije za setove (Novi Meksiko, Kalifornija, Oregon) ispunile su svrhu, jer je postignuta ruralna atmosfera u kojoj je duh Divljeg zapada autentično prenet na veliki ekran. Dodao bih i sugestivnu fotografiju i besprekornu montažu, uz odlične muzičke aranžmane koje je uradio ugledni Harry Gregson-Williams. Dakle, živopisan izgled i dobra akustika stavljaju nam do znanja kako je tehnički aspekt skoro bez mana. Doduše možda su akcione scene mogle biti snimljene nešto uverljivije, jer stičem utisak da je to najslabiji segment u ovom projektu. Skroman budžet je umešao svoje prste i lišio publiku neke žešće pucačine. No ako zanemarimo neke sitnice, generalno posmatrano, smatram da je vestern opravdao očekivanja. Pruža solidnu zabavu i poseduje dovoljno magije da privuče pažnju i zadovolji ukuse svih poklonika žanra.
Bah
Čudan film, bah. Niakako ne mogu prožvakati Pierce Brosnana u ulozi "tough" face. Sem toga, vokabular mu se u filmu sastoji od neprekidnog niza stenjanja, urlikanja, dahtanja, a tek s vremena na vrijeme to prekine kojom artikuliranom rečenicom. Tek pred kraj filma shvatite zašto Liam Neeson pokušava ubiti Piercea, a onda shvatite koliko je pitanje osvete zapravo besmisleno jer je iz aviona vidljivo da je posrijedi nesretan slučaj (pogibija Lianove žene i djeteta) kojem je Pierce kumovao samo djelomično i da ga prožima strahoviti osjećak krivnje zbog te pogibije. Što je najgore to vidi i Liam te se postavlja pitanje zbog čega je svu mržnju i želju za osvetom usmjerio isključivo prema jednoj osobi koja je ionako sama sebe kaznila. Moglo je biti i bolje. Prst dolje.