Crni labud - Arhiva
Home      Filmovi      Arhiva      Crni labud

Crni labud

Black Swan (2010.)

Fox Searchlight Pictures/Continental Film

108' drama, horor, triler, psihološki

Režija:           Darren Aronofsky

Uloge: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Winona Ryder

Scenario:        Mark Heyman, Andres Heinz, John J. McLaughlin

Producent/i:   Scott Franklin, Mike Medavoy, Arnold Messer, Brian Oliver

Zemlja:          SAD

Linkovi:

službene stranice, Imdb

Crni labud

Ocjena Glasova Tvoja ocjena Ocjeni film

4.30
74
0.00

Psihološki triler o opsesivnoj balerini Nini koja se priprema za ulogu karijere, ali sve više tone u mračne aspekte svog lika - Crnog labuda!

Nina (Natalie Portman) je balerina New York City Balleta čiji se život potpuno vrti oko plesa, a živi s majkom Ericom (Barbara Hershey), umirovljenom balerinom koja gorljivo podržava kćerkinu profesionalnu ambiciju. Kada umjetnički direktor Thomas Leroy (Vincent Cassel) odluči zamijeniti primabalerinu Beth Macintyre (Winona Ryder) u premijernoj izvedbi 'Labuđeg jezera' na otvorenju nove sezone, njenu ulogu dobiva Nina.

No, Ninina je konkurencija nova plesačicu u trupi, Lily (Mila Kunis), koja je impresionirala Leroya. 'Labuđe jezero' zahtijeva plesačicu koja može  odigrati dvije uloge - otmjenog, nježnog i nevinog Bijelog labuda te Crnog labuda koji je utjelovljenje senzualnosti, zavodljivosti i izdaje. Lily je prava personifikacija Crnog labuda, a Nina savršeno odgovara ulozi Bijelog labuda, ali nije sigurna ima li dovoljno potencijala da utjelovi mračnu stranu Labuđe kraljice. 

Rivalstvo dviju mladih plesačica razvija se u čudnu vrstu prijateljstva, a Nina počinje dolaziti u kontakt sa svojom mračnom stranom koja prijeti da je uništi. Dok pomiče svoje tjelesne granice, izranjaju njene najdublje potisnute maštarije, strahovi i noćne more i počinju odvoditi njen um u neslućene ponore, te se ubrzo potpuno stopi s očaravajućim i smrtonosnim Crnim labudom...


'Crni labud', trailer.

Iako je o ovoj priči počeo razmišljati još prije petnaestak godina, redatelj Aronofsky zapazio je da je 'Crni labud' vrlo sličan njegovom prethodnom filmu, 'Hrvaču'. Iako se hrvanje i balet možda čine kao dva potpuno različita svijeta, 'Hrvača' i 'Crnog labuda' povezuju teme o fizičkim ekstremima i previranju u dušama, te (HD!) stil režije koji publiku uvlači u fascinantan unutrašnji svijet likova. 'Neki ljudi hrvanje nazivaju najnižom, a balet najvišom umjetničkom formom, ali nešto je u osnovi isto. Mickey Rourke je kao hrvač prolazio nešto slično kao i Natalie Portman kao balerina', objašnjava Aronofsky. 'Oboje su umjetnici koji koriste svoja tijela da bi se izrazili i oboje ugrožavaju fizičke ozljede jer su im njihova tijela zapravo jedini instrument koji imaju za izražavanje. Bilo mi je interesantno pronaći te dvije povezane priče u dva naizgled nepoveziva svijeta.'

Aronofsky je kroz Crnog labuda konačno dobio priliku izraziti svoju ideju od prije deset godina koju je dobio čitajući scenarij Andrésa Heinza – mračnu priču koja se odvija na Broadwayu, a govori o pogubnom rivalstvu glumice i njene misteriozne zamjene. Ta je priča zaintrigirala Arofonskog, no odrastajući uz sestru balerinu i svjedočeći njenim napornim treninzima, želio je radnju prebaciti s Broadwaya u svijet njujorške baletne trupe. Ta je promjena dovela do stvaranja likova Nine i Lily, dviju balerina u usponu, suparnica koje su spremne žrtvovati apsolutno sve za jednu savršenu izvedbu. Iako je tijekom godina bio angažiran na drugim projektima, Arofonsky je s Markom Heymanom (koproducentom 'Hrvača') nastavio rad na 'Crnom labudu'. 

Ideja Aronofskog je bila povezati Heinzov koncept priče sa svijetom najpopularnijeg baleta na svijetu, 'Labuđeg jezera', koji govori o borbi između nevinosti i opakosti. Cijelo je vrijeme radio s Heymanom i na tome da osmisle demonski preokret koji će priči dati zloslutni ton. U konačnoj verziji, ključni elementi Labuđeg jezera - labudovi, demoni, čarolije i zamjene – isprepleli su se s Nininom psihom koja se u psihoseksualnom kaleidoskopu skršila u milijun krhotina, pretvarajući je iz naivne mlade žene u opasno, metamorfizirano stvorenje. 

'Darren i ja godinama smo razgovarali o snimanju baletnog trilera', prisjeća se Heyman. 'Uzeo sam početne verzije scenarija i u njihovo središte inkorporirao radnju 'Labuđeg jezera'. To je promijenilo sve i postalo odskočna daska za modernu priču iz New Yorka o podvojenosti, imitacijama i strahu od toga da vam netko ili nešto ne preuzme kontrolu nad životom.' 'To postaje priča o Nininim strahovima o gubitku same sebe', nastavlja Aronofsky. 'Mislim da se s time svi mogu poistovjetiti, ali Ninu ti strahovi potpuno obuzmu i svoju realnost više ne može odijeliti od lika kojeg glumi.' 

Obzirom je scenarij postao svijet za sebe, Heyman komentira da ga je bilo iznimno teško svrstati pod neki žanr. Je li to horor jer priča govori o ženi koja se metamorfozirala u demonskog labuda ili je riječ o nadarenom umjetniku koji je izgubio kontrolu nad svojim umom pod iznimnim pritiskom? Heyman se nada da se radi o obije stvari istovremeno. 'Moje je omiljene filmove teško kategorizirati', objašnjava Heyman. 'Nadamo se da će 'Crni labud' biti jedan od takvih filmova. Da će uplašiti ljude, ali im se istovremeno uvući pod kožu.'

Čak i prije nego li je scenarij Crnog labuda bio dovršen, Darren Aronofsky je znao tko će glumiti nadarenu plesačicu Ninu - Natalie Portman! Portman se ozbiljno bavila baletom prije nego što je postala glumica i nastavila ga je vježbati kako bi ostala u formi. Kako bi sve ovo oživjela na ekranu, Portman se podvrgnula rigoroznim fizičkim i psihičkim pripremama. Fizički je trening bio naporniji nego što je očekivala. 'Iznimno sam puno plesala, ali sam puno plivala i trčala kako se ne bi ozlijedila jer vježbanje baleta predstavlja ogromno opterećenje za tijelo', objašnjava Portman. 'Nevjerojatan je izazov pokušati naučiti balet u 28. godini života. Čak i ako si prije plesao, ne možeš pojmiti koliko je vježbe potrebno profesionalnim plesačima'. Osim što se u mladosti bavila baletom, Portman je studirala psihologiju na Harvardu, što joj je omogućilo da dublje prodre u Nininu kolabirajuću psihu i nadrealno unutarnje iskustvo. 'Za mene je Ninino ponašanje opsesivno-kompulzivno', primjećuje. 'Pozitivna stvar kod toga je da kad si umjetnik, pretjerana fokusiranost može dovesti do virtuoznosti. No, postoji i ona mračnija, nezdrava strana, zbog koje se možeš potpuno pogubiti. Tamo sam ja morala odvesti Ninu.' 

Film je na kraju dobio odlične kritike i mnoge nagrade, a osobito je hvaljena bila glavna glumica (i plesačica!) Natalie Portman koja je morala krvavo raditi da bi bila uvjerljiva u ulozi balerine. Film se uspoređuje s mnogim baletnim filmovima poput 'Crvenih cipelica', ali i s psihološkim hororima u stilu 'Antikrista' ili Cronenberga. Dio kritičara, pa tako i Jurica Pavičić, filmu zamjera 'bombastičnost i pretencioznost', te preočitu simboličnost (Crni i Bijeli labud, ogledala). Ipak, i oni koji to primjećuju slažu se da je film 'fascinantan i nezaboravan', te zabavan i u svojim camp trenucima. Jedna kritičarka na kraju zaključuje da je 'film baš poput izvedbe heroine na kraju filma - savršen!'

s.p.