Muzej za Popaja, ali i Playboyeve zečice
U Hollywoodu se ljudi bave čuvanjem umjetnosti i nemaju namjeru išta zarađivati. Upoznajte A-HAA!, ASIFA-Hollywood Animation Archive.
Ma koliko bilo čudno, i Hollywood je mjesto u kojem ima filmofila koji prate i čuvaju kulturu, filantropa koji za buduća pokoljenja prikupljaju vrijednu građu iz povijesti filma. ASIFA Hollywood je holivudska tj. losanđeleska podružnica ASIFA-e (International Animated Film Society) koja je započela ambiciozni projekt stvaranja virtualni arhiv, muzej i knjižnicu animacije u ime svih animatora, ali i ljubitelja crtića.
Cilj je prikupiti stotine tisuća datoteka koje će biti na raspolaganju članovima ASIFA-e, ali i ostalim zainteresiranima. Arhiv će se usredotočiti na prikupljanje materijala iz povijesti klasičnih autora crtića. Jedan od povoda za osnivanje arhiva je i autoportret Uba Iwerksa, (legendarnog animatora zaslužnog i za Mikija Mausa) kojeg je jedan od crtača našao u smeću poznatog filmskog studija te sačuvao za ovaj arhiv.
Ključna stvar je u tome da će sve arhivalije bili digitalizirane te prebačene u kompjutorski sustav. Novinske ilustracije, plakati, stripovi i svi ostali crteži kategorizirat će se prema temi i autoru i moći će se pretraživati prema ključnoj riječi. U projekt su uključeni i poznati filmski kritičar Leonard Maltin i Nancy Cartwright (koja daje glas Bartu Simpsonu). Jedan od pokretača i glavnih organizatora inicijative je animator Steve Worth koji velike nade polaže u trud i volju volontera iz cijelog svijeta koji trebaju prikupljati i slati materijale za arhiv.
Baza ASIFA-Hollywood Animationa je već puna zabavnih crteža koji su odoljeli zubu vremena. Toplo preporučujemo karikature iz Playboya 60-tih, staromodnog ali još uvijek sočnog humora. Njih je radio Eldon Dedini, crtač koji je počeo raditi kao karikaturist za Esquire, da bi nastavio s radom u Hollywoodu kao animator za Universal i Disney te je bio jedan od crtača našeg starog poznanika Paje Patka. Sva sreća da je izvjesni Chad Coyle kao kolekcionar...hm...umjetničkih djela sačuvao stare Playboye, od prvog broja s Marilyn Monroe pa nadalje jer to je način kako arhiv djeluje – netko pronađe stare i vrijedne crteže, a zatim se oni skeniraju i stave na komp.
Očito su Playboyeve karikature popularne pa tako u arhivu imamo i karikature Ericha Sokola koji je također nabavljen iz zbirke starog volontera Chada. Tu su i meksičke filmske razglednice za razne trash filmove, kao što priređivač i sam kaže, vjerojatno bolje i od edvudovskih filmova koje tako odlično reklamiraju. Osim sexy karikatura i plakata za hororce, zbirka ima i sadržaje za djecu, od Popaja, Zekoslava Mrkve do fantastičnih ilustracija Andersenovih bajki Edmunda Dulaca,
Na kraju balade, trebalo bi se sjetiti i hrvatskih crtača i animatora čiji radovi također leže u prašnjavim arhivima i obiteljskim tavanima. Bilo bi dobro da i cjelokupna povijest hrvatske animacije, a posebice radovi kultne Zagrebačke škole također budu dostupni na netu i to uz popratne tekstove na engleskom, kako bi i svijetu približili naše klasične radove.
naslovna ilustracija Boris Artzybasheff
Nema komentara.