Svjedoci
Interfilm, HRT / Continental film
Režija: Vinko Brešan
Scenario: Vinko Brešan, Jurica Pavičić, Živko Zalar
Producent/i: Ivan Maloča
Linkovi:
Najgledaniji hrvatski redatelj, Vinko Brešan, u svom trećem fimu progovara o tabuiziranoj temi ratnih zločina koju obrađuje kroz povezane ljudske priče.
Scenarij za 'Svjedoke' su, prema književnom predlošku Jurice Pavičića 'Ovce od gipsa', zajedno napisali Pavičić, Brešan i kamerman Živko Zalar. Linearna naracija je u filmu zamijenjena izlomljenom pričom u kojoj se isti događaji sagledavaju sa različitih gledišta. Motivi glavnih likova i pozadinska priča polako upotpunjavaju cjelokupnu priču koja postaje cjelovita tek u zadnjim trenucima filma.
Radnja filma se odvija u hrvatskom gradiću blizu prve crte bojišnice prije nešto više od deset godina. Trojica hrvatskih vojnika odlaze sa bojišnice na dopust i alkoholizirani odlučuju podmetnuti bombu u kuću Srbina koji je, navodno, krijumčar i kamatar. Na svoje iznenađenje, Jovana Vasića zatiču kod kuće iako je trebao biti na putu. U poptuno nepredviđenoj situaciji reagiraju impulzivno i ubijaju ga. Tek nakon strašnog zločina otkrivaju da Jovan nije bio sam kod kuće i da je ubojstvo vidjela njegova mala kći. Odluče je oteti i sakriti u garaži koja pripada majci (Mirjana Karanović) jednoga od njih.
Tijekom slijedećih nekoliko dana u naraciji se isprepliću epizode iz prošlosti, javljaju se podzapleti i digresije. Sporedni likovi i flashbackovi na rat pletu priču o lažima i ljudskoj pokvarenosti koje je uzrokovala beznadnost ratne situacije. Iako Hrvati neprestano ginu na bojištu, postoji nekoliko ljudi u gradiću koji smatraju da je hladnokrvno ubojstvo srpskog civila neprihvatljivo. Pošteni policijski istražitelj (Dražen Kuhn) i novinarka (Alma Prica) žestoko osuđuju zločin i pokreću odvojene istage.
Za to vrijeme majka, u čijoj je garaži skrivena djevojčica, mora pokopati supruga poginulog na bojišnici. Ona, svjesna zlodjela kojeg joj je počinio sin, poziva njegovog strica političara u pomoć pri zataškavanju zločina. Tada se invalidni vojnik (Leon Lučev), novinarkin dečko i stariji sin vlasnice garaže, vraća kući pa nove tajne i laži izlaze na vidjelo.
Izgleda da su u malome gradu svi povezani na misteriozne načine i da su svi svjedoci ratnih užasa. Majka, koja je emocionalno težište filma, trudi se održati svoju oskvrnutu obitelj na okupu. Trojica vojnika bore se s dilemom da li da smaknu mladu svjedokinju ili ugroze svoju slobodu ako je puste iz improviziranog pritvora u garaži. Policajčeva supruga umire od ranajvanja u bolnici, a stariji brat i novinarka su zabrinuti zbog sudbine otete djevojčice.
Brešan koristi ratni zločin kao polaznu točku iz koje ocrtava zločine koje rat čini nad ljudskim dušama i načine na koje se u toj groznoj situaciji devastira svaka humanost. U teškim vremenima rata gubi se svako dobro u ljudima jer se svaka misao svodi na ogoljeni egzistencionalizam, na puko preživljvanje. No, čak ni u takvoj situaciji nisu sva sredstva dozvoljena i nisu svi postupci opravdani 'u ime slobode'.
Film je na Međunarodnom filmskom festivalu u Berlinu nagrađen Peace film nagradom, koja se dodjeljuje filmu iz službene konkurencije za najbolje promicanje mirovne poruke. Uz to, 'Svjedoci' su i posebno pohvaljeni od strane Ekumenskog žirija festivala zbog promicanja ljudskosti i u ratnoj i poslijeratnoj situaciji.
Moraš biti prijavljen/a!
ala...
Nakon remekdjela rat na mom otoku, solidnog maršala sljedeči film iz Brešanove radionice su svjedoci koji su blago rečeno SRANJE. Jebem ti Hrvatsku kinematografiju, pa jel Brešan nije mogao snimit jebeni film o srpskim zločinima. Daleko od toga da su Hrvatski branitelji nevinašca ali su Srpski zločini nad Hrvatima daleko gori i veći. Ko će se više sjetit snimit pravi ratni film u kojim su šugavi srbi zločinci (Bogorodica je slidan film ali nije ono što ja tražim) stvarno je sramotno da do sada nitko nije ni pokušao snimiti jedan takav film, ali nema problema oko snimanja filma u kojem su Hrvati zločinci a srbi nedužni i nevini.A TKO JE ZAPOČEO JEBENI RAT U HRVATSKOJ? SAMO JOŠ TREBA DA SVI POČNU GOVORIT DA SU GA ZAPOČELI HRVATI.
Svjedoci su sramota Hrvatske kinematografije.
remek- svjedoci
iskreno, ne mogu shvatiti nikoga tko može reći da je ovaj film išta manje od odličnog. po mojem mišljenju on je i više od toga, ali to nije razlog zašto pišem ove retke. ovakva režija, uz izvrstan scenarij, i jako dobre glumce, zasjenjuje sve ostalo što se može ( sa strane mnogih drugih, ali ne i moje) eventualno zamjeriti. redateljski, je ovo, fantastično napravljen posao, sama priča je nevjerojatno intelignetno, ispričana na mozaični način.
svaka čast Brešanu, kao prvo zato što je dokazao da može raditi i druge žanrove osim komedije ( u kojima je apsolutni kralj ovih prostora, pa i šire)a kao drugo, zato što je OVAKVO nešto je bilo potrebno hrvatskom filmu koji još nije spreman za neke kvazi filmove dokle god nema onih pravih. a ovaj film je najviše od svih svojih obilježja, upravo to- pravi.
rat po Brešanu
Nakon simpatičnog nizanja vojničkih fora iz zadnje SFRJ sezone Boljeg života (Kako je počeo rat...) i očajnog Maršala, Brešan se poduhvatio velikog zadatka - snimanja filma o zločinima hrvatskih vojnika u prošlom ratu. Tipično kalkulantski, taj zločin nisu ni premlaćivanja civila do smrti u Lori niti noćne likvidacije nepoćudnih u Gospiću, već slučajno smaknuće švercera – kolaboracionista. Kad se krene u obračun s ovakvom temom, onda je uzmak ili ublažavanje pravog stanja stvari slaba opcija. Osim ovog pogodbenjaštva Brešan je još jednu stvar loše odradio – rat naprosto nije bio vozanje autima gore-dolje uz pokoje kreševo na obližnjoj fronti. Ovo spominjem iz čisto faktografskih razloga jer sam svoj rani pubertet proživio uz zvuk srpskih granata koje su padale po gradu u kojem je ovaj film sniman. Ako je htio prikazati autentičnu stvar, a ovo je definitivno film s takvom pretenzijom, redatelj se ipak trebao malo više potruditi.
No, apstrahirajmo taj okvir vremena i prostora i pogledajmo što preostaje u Brešanovom filmu? Ostaje dobro pogođena ratom uvjetovana transformacija gradskih dečkiju u bešćutne zombije te besmislenost rata uopće (Leon Lučev ostaje bez noge jer mu je brat blento a ne zbog čeda). Gluma je korektna (malo odskače Pređo portretirajući rat-je-ubija-se-i-kaj-sad-nemoj-me-puno-o-tome-pitat birtaša), nelinerano pripovijedanje baš i nije najsretnije provedeno. Bilo je jasno da će ovaj film pomaziti na ponekom festivalu ali ostaje dojam kako se iz vrela kakav je prošli rat ( a pogotovo onaj naš, hrvatski dio grijeha u tome ratu) moglo izvući puno, puno više. Tako još uvijek nitko nije napravio niti pravu ratnu/ratničku niti pravu ljudsku priču o tome dijelu naše nedavne prošlosti. A da se ipak ugledamo na Bosance? Možda Pavičić i Brešan mogu nešto naučiti od ,recimo, Jergovića i Žalice. Bez uvrede.
Ocjena:6/10
Posvjedočimo napokon i sve boljem RH filmu
Mučno, čudno, tmurno, izrazito emotivno, s naglašeno dijametralno drugačijim krajem od cijelog ostatka filma, svakako (da doživim da ću i ovo reći/napisati) napokon dobar film na tematiku Domovinskog rata, bez pretvaranja i idealiziranja u stilu starih partizanskih...
svjedoci
Rađen po romanu "Ovce od gipsa" Jurice Pavičića, priča govori o zločinu hrvatskih vojnika počinjenom nad srpskom obitelji, a inspiriranoj istinitim događajima iz 1991. Radnju pratimo u tri priče od koje svaka počinje u trenutku istrage ubojstva, i malo po malo, svaka nam donosi dijeliće ukupne slike o svim akterima priče.
Nakon dvije manje-više uspješne komedije kojima je, well, barem "Ratom na otoku", vratio publiku u kina s domaćim filmom, neupitno talentirani Brešan se odlučio za veliki korak napred. Ne samo da je odabrao dramu i to ratnu, već i onu u kojoj hrvatski branitelj može počiniti zločin. Vrlo dobre priče i još bolje, za naš trenutni film vrlo inventivne režije, uz domoć dojmljive fotografije Živka Zalara, film uspješno stvara mračnu atmosferu i prikazuje sve strane ove kompleksne priče, ne ostavljajući mogućnost iole otvorenom za diskusije gledatelju da na sve gleda samo crno-bijelo. Jer uostalom, strahote rata to nikada ni nisu.
iznenadjujuće dobro!
Po mojoj ocjeni,jedan od boljih ostvarenja u proteklih deset godina:zanimljiva priča,realni likovi.Zamjeram što Brešan nije skinuo do kraja likove,ali i ovo je dovoljno.Nisam jedino pogledao i druge prošlogodišnje domaće filmove ratne tematike,pa ne mogu dati potpunu ocjenu.Ipak-pohvalno!
Uh...
Koje sranje od filma!