Moćne filmske žene
Variety je po deseti put pobrojao najutjecanije i najvažnije žene filmske industrije. Nade Gaćešić Livaković nema na popisu.
'Variety' je u svom desetom godišnjem izvješću pobrojao žene koje bi kolegicama u filmskoj industriji mogle poslužiti za uzor, jer su svojim glumačkim, redateljskim i producentskim karijerama pokazale da je moguće uspjeti i u tradicionalno muškom svijetu filma.
Abecedni popis producentica tako predvodi spomenuta Pixarova Darla Anderson, a slijedi je Barbara Broccoli koja je do svoje producentske karijere došla kao kći Bondovog producenta Alberta, ali se zatim u vođenju franšize pokazala više nego uspješna. Iako se govorilo da će krah hladnog rata uništiti agenta 007, promovirala je novog, mladog Bonda (Pierce Brosnan), koji nije imao mačistički ili seksistički nastup kao njegovi prethodnici. Tu orijentaciju potvrdila je dovevši za Bondovog šefa, M, jednu ženu - Judi Dench. Njeni su protivnici potom kao iduću propast franšize najavljivali izbor Daniela Craiga za Bonda, ali ona im je udarac elegantno uzvratila rezultatima superuspješnog 'Casino Royale'.
Slijedeća na popisu naj producentica je i najveće iznenađenje - Salma Hayek. Prvo su ju obeshrabrivali kao glumicu jer je rođena Meksikanka, a onda su joj davali isključivo sexy role. Ipak, već poslije prvih uspješnih uloga, 2001. je osnovala produkcijsku kuću Ventanarosa, zatim je producirala film o velikoj meksičkoj slikarici Fridi Kahlo, te dobila nominaciju za Oscara za naslovnu ulogu. 2003. je producirala i režirala TV film 'The Maldonado Miracle', te osvojila Emmyja za režiju obiteljskog filma. No najveći uspjeh na TV-u postigla je kada je za američko tržište adaptirala kolumbijsku sapunicu, od koje je napravila uspješnu humorno-dramsku seriju 'Ugly Betty'. Serija je osvojila dva Zlatna globusa, a Salma definitivno postaje ugledna producentica. Kao kruna uspjeha, postavljena je na čelo produkcijske kuće Ventanazul, koja planira latinoameričkim filmovima i serijama osvajati američko i svjetsko tržište.
'Frida', r: Julie Taymor, isječak
A kada smo kod uspješnih producentica, ne treba zaboraviti Lauru Ziskin. 90-tih je njen najveći uspjeh bila produkcija 'Zgodne žene', a prošlo desetljeće obilježila je kao producentica 'Spidermana'. Posljednji iz serijala, 'Spiderman 3', zaradio je dosad oko 900 milijuna dolara, pa Laura gđa. Ziskin kuha četvrti nastavak. Koliko ju cijene, pokazalo se i kada je dvaoput dobila čast da producira zahtjevnu dodjelu Oscara, a jedino joj još nedostaje – i jedan Oscar u kućnoj vitrini.
Malo koja glumica je tako obilježila dodjele filmskih nagrada i bila tako siguran dobitnik kao u protekloj godini - Helen Mirren. Za ulogu u 'Kraljici' dobila je (među ostalim) Oscara, Emmy, i BAFTA-u, a uručili su joj čak dva Zlatna globusa za dvije uloge kraljice ('Kraljica' i 'Elizabeth I'). Tako se potvrdila i kao 'kraljica' britanskog i svjetskog glumišta, a u 62. godini života dokazuje kako ima velikih uloga i za starije glumice.
'Kraljica', r: Stephen Frears, isječak
Ono što je Mirren bila na lanjskim Oscarima, ove bi godine, kažu u Varietyu, mogla biti Marion Cotillard, a sve zahvaljujući maestralno odigranoj ulozi legendarne Edith Piaf u filmu 'La vie en rose'. Ili možda Jeon Do-yeon, koja je igrala udovicu u ‘Secret Sunshine’ Lee Chang-donga i za tu ulogu dobila Zlatnu palmu na ovogodišnjem Cannesu. Popis glumca pak zaključuje - očekivano, multitasking majka i ambasadorica dobre volje UNHCR-a Angelina Jolie.
Jednako očekivano, na popisu redateljica našla se i canneska laureatkinja Naomi Kawase, a u uz nju tu je još i Marjane Satrapi, koja je pokazala da za velike uspjehe potrebna i – hrabrost. Svojim animiranim hitom 'Persepolis', ta iranska stripašica i novopečena redateljica postiže uspjehe po svjetskim festivalima, ali je stalno prate i zahtjevi da se film povuče iz konkurencije, zbog protesta iranske vlade. Svoj temperament opisala je izjavom da prvo skoči u vodu, a onda se sjeti da ne zna plivati.
'Persepolis', r: Marjane Satrapi, teaser
Da dansku Dogmu ne čine samo muškarci, pokazala je i redateljica Susanne Bier. Njezin film 'After the Wedding’ nominiran je za Oscara, nakon čega joj je Sam Mendes povjerio da režira prvi film na engleskom jeziku, ‘Things We Lost in the Fire’. To što joj je Dreamworks povjerio projekt od 17 milijuna $, ne znači da je Bier odustala od svog europskog, art stila. Naprotiv, odlučila je i taj film snimati kamerom iz ruke i uz prirodno svjetlo, a zvijezdu Halle Berry snima – bez šminke.
'After the Wedding', r: Susanne Bier, trailer
Najtužnija od svih ovih biografija je sigurno ona koja opisuje sudbinu Adrienne Shelly. Ona je kao glumica nastupala u raznim filmovima Hala Hartleya (‘The Unbelievable Truth’), a veliki idol bio joj je Woody Allen. Za vrijeme trudnoće napisala je scenarij za humornu dramu ‘Waitress’, koja je doživjela veliki uspjeh na Sundanceu. Tragedija je bila u tome da je uspjeh tog dugometražnog debija došao nakon što je Shelly ubijena prilikom jedne pljačke. No, za nešto veseliji kraj ove priče pobrinuo se njezin suprug Ostroy osnovavši zakladu koja će prihodom od filma stipendirati filmašice, te tako možda nekoj drugoj osigurati lijepšu budućnost.
'Waitress', r: Adrienne Shelly, trailer
zjb variety, mogli bi joj bar vi posvetit str, dvije..
TITUS!