Budući hrvatski oscarovac? - Animirani
Home      Vijesti      Filmski      Animirani      Budući hrvatski oscarovac?

Budući hrvatski oscarovac?

Razgovarali smo s apsolventom studija za animaciju na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti Zdenkom Bašićem o njegovom diplomskom animiranom filmu koji samo što nije.

k.j. 07.05.2004 0 komentara

Budući hrvatski oscarovac?

Svi već znamo da je prije nekoliko godina na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti osnovan studij animacije, a ovih godina iz te radionice izlaze i prvi diplomanti. Zdenko Bašić, naš mladi sugovornik, student je posljednje godine i upravo je usred izrade svog diplomskog rada, animiranog filma rađenog u tehnici stop animacije.

FILMSKI: Tko je Zdenko Bašić?
ZDENKO: Zdenko je dječak koji ne želi odrasti (kaže on sa smiješkom). Apsolvent sam na studiju za animirani film, a osim animacijom bavim se i izradom ilustracija za slikovnice izdavačke kuće Profil. Između ostalog, trenutno radim ilustracije za bajke H.C. Andersena i braće Grimm, kao što su 'Snježna kraljica' i 'Trnoružica', što je posao koji radim s ogromnim zagovoljstvom i entuzijazmom. Zanimljivo je koliko su te bajke kompleksne i slojevite, iako se misli da su prilično jednostavne i namijenjene isključivo djeci. Na sličan način sam i ja pristupio njihovom ilustriranju: u svaki crtež uloženo je mnogo rada, crtani su rukom i obrađivani na računalu i nose u sebi neka skrivena značenja.

'On' frame 01

FILMSKI: Tvoja najveća ljubav je animirani film, kako je sve počelo?
ZDENKO: Nakon što sam završio Školu za primjenjene umjetnosti, pauzirano sam jednu godinu da dočekam da se na Akademiji likovnih umjetnosti otvori studij animacije. Na prijemnom ispitu radi se selekcija koju prođe samo šestero ljudi, a ja sam bio među tih šest. Sada sam već apsolvent i upravo radim svoj diplomski rad, animirani film 'On'.

FILMSKI: Pa tko je On?
ZDENKO: On je apstraktan lik - u osnovi anđeo. Lik i priča nastali su ponovo iz moje ljubavi prema mitologiji, bajkama, a u sve to su se upleli stop animacija i kolaž kao moje omiljene tehnike. I japansko kabuki kazalište je tu imalo svoje prste, a cijela se priča odvija u nekom mjestu pokrivenom snijegom; naravno, možete i sami zaključiti da obožavam snijeg. On, kao glavni lik filma, se budi u krevetu usred snježne doline ne znajući tko je i kako se tamo našao, poprilično zbunjen. Vođen znatiželjom, hoda tim čarobnim svijetom i otkriva tko je on zapravo i gdje se nalazi... Radni naslov filma je 'Priča o snijegu', a alternativni naslov, zapravo podnaslov, je 'Anđeli u snijegu'.

'On' frame 02

FILMSKI: Kompletna scenografija i On u potpunosti su djelo tvojih ruku?
ZDENKO: Da, sve što možete vidjeti u filmu izradio sam sam: od scenografije do lutaka. Šuma i granje koje vidite napravljeni su od korijenja bukve, koje sam donio iz Švicarske nakon što je nevrijeme počupalo jedno drvo. Trebali ste vidjeti kako su me samo gledali na granici :). Krevet u kojem se budi On sam također sam izradio od drveta i paljenjem dobio patinu, a lutka je izrađena od čelične armature, gipsa, gaze, plastike i perja za kosu. Najveći problem bili su čelični zglobovi na koje sam čekao nekoliko mjeseci, a radio ih je jedan gospodin-majstor iz Primjenjene. Kada radite stop animaciju, zglobovi moraju biti kvalitetni, po mogućnosti baš od čelika, inače vam se lutka nakon nekog vremena jednostavno potroši.

'On' frame 03

FILMSKI: Kako je tekao sam proces izrade filma?
ZDENKO: Pa još teče, naime samo snimanje je završeno, sada je na redu postprodukcija. Snimao sam kadar po kadar, na plavoj podlozi, kako bi kasnije mogao u drugi plan dodati fotografije scenografije. U tom procesu puno mi je pomogao moj prijatelj Filip Filković, koji je svaku sliku, a ima ih jako puno, uredno obradio i pripremio za montažu. Zatim smo u pozadinu dodali šumu i ostale detalje i onda je krenula sama animacija. Za snimanje sam koristio digitalni fotoaparat, a na računalu se sve radi u programima Photoshop i Aftereffects. Svi su materijali snimljeni, sada je na redu kompjuterska obrada animacije, montaža, glazba... Što se glazbe tiče neću puno govoriti, jer još ništa nije definitivno dogovoreno, ali sprema se nešto poput Elfmanovih radova.

'On' frame 04

Zdenko mi je pokazao dvije gotove sekvence filma, na kojem usput rečeno, radi već godinu dana, nakon čega sam ja mogla samo razjapiti čeljust do poda. Njegov perfekcionizam, stil i atmosfera koju stvara film, čak i u ovoj ranoj fazi bez zvuka, jednostavno vas oduševljavaju. Iako je, kako i sam kaže, u narativnom i stilističkom smislu na njega utjecao Tim Burton, u ovom je to filmu samo dokaz kako je Burton stvorio cijeli novi žanr u animaciji, a kao drugi uzor Zdenko navodi ruskog animatora Jurija Nortsteina.

Produkciju filma zajednički potpisuju Akademija likovnih umjetnosti i Zagreb film, a Zdenkovi mentori su Joško Marušić i Goce Vaskov, naši poznati animatori. I dok se On polako seli iz Zdenkovog imaginarnog svijeta u ovaj naš svakodnevni vizualni svijet, uživajte u kadrovima iz filma koje nam je ovaj mladi animator, možemo reći ekskluzivno, dao na pregledavanje.

'On' frame 05

A da naslov ne bi ostao misterija, objasnit ćemo i njega. Kako je gospodin Marušić davno, davno izjavio, dapače, i okladio se, da će Hrvatskoj donijeti Oscara za animaciju, ne možemo da se ne zapitamo da li je možda mislio na Zdenka ili nekoga iz njegove klase?

Komentari

Nema komentara.