25fps na pola puta do potpunog uspjeha!
Ništa do riječi hvale nećete pročitati u daljnjem tekstu. Veliki, veliki plus za odlično sastavljen program, festivalsku organizaciju, ali i publiku. Detalji u nastavku.
Popunjene prve projekcije na samom početku fešte eksperimentale, po nekima i povijesno predavanje Hrvoja Turkovića o pionirima eksperimentale u Hrvata, bili su odličan uvod za večernje otvorenje festivala i blagi start s prvom selekcijom filmova u konkurenciji. Malo pretrpljene govorancije, blamaža povjerenika za film Ministarstva kulture Srećka Šestana, koji se nije uspio izvući svojim šarmom iz gabule u koju ga je uvukla rečenica 'proglašavam otvorenim festival 25 fps-ova, ma što god to značilo', i... manipulacija slikama i zvukom mogla je krenuti.
Prva konkurentska selekcija nikoga nije ostavila ravnodušnim, dapače, pri izlazu iz dvorane, kada smo trebali glasovati za svoje miljenike, sumanuto smo otkidali jedan, dva, tri, četiri, pet… najupečatljivijih naslova sa glasačkoga listića. Od njih ponuđenih devet naslova. Pa se vi koji niste bili zapitajte kakve su delicije to u programu bile kada niti kultna braća Quay nisu dobila prođu pa čak niti u tih mojih pet favorita!!!
'Igra' Matthiasa Mullera i Christopha Girardeta doslovno nas je pozdravila zabavno i spretno montiranim isječcima scena publike i pljeskanja iz raznih starih filmova, već puno puta spominjani Daniel Askill sa svojim lijepim 'Odlučili smo ne umrijeti' mene je oduševio na jednoj zdravoj estetskoj razini, ali niti na ovom festivalu nije izbjegao sudbinu koja ga prati od početaka – prigovorima spotovskoj estetici koju, usudila bih se kazati, konzervativnija publika ne želi primiti na 'uvijek ozbiljan, filozofski i propitkujući' tron eksperimentalnog filma. Zato je poetika Henrika Dussoliera prikazana u radu 'Obras', koji se bavi 3D mutacijama, građenjem i rušenjem kvartova Barcelone, našla komunikacijski kanal do većine festivalske publike.
Razgalila me i romantična igra Nicholasa Provosta scenama Kurosawina 'Rashomona' koje je poduplao zrcalom i poigrao se njima tvoreći iluziju igre leptira u radu 'Butterfly of Love', kao i jednostavna i efektna igra minimalnim zvukom i reduciranom slikom skakača na bazenskoj dasci u radu 'All in All' Norvežanina Tobjorna Skarilda.
Onima koji su prvoga dana jamrali oko programa, žaleći se na navodnu komercijalnu selekciju, usta su bila zatvorena drugoga dana festivala kada se na programu našla izuzetno zahtjevna 120 minuta duga japanska retrospektiva radova iz šezdesetih i sedamdesetih godina po odabiru Takahika Iimure, legendarnog japanskog autora te druga selekcija filmova u konkurenciji prigodno nazvanoj Strukture u vremenu. Iz minimalne, mjestimično brutalne ekspresije reduciranog kolorita (većina radova bila je u crno bijeloj tehnici) najviše se izdvojio posljednji prikazani rad apsolutnog genijalca Petera Tscherkasskyja, sedamnaestominutne 'Upute za svjetlosno-zvukovni stroj' (naslovna).
Zadivljuje savršena kontrola nad maestralno složenom crno-bijelom pričom o usamljenom jahaču koji je u nemilosti svojih napadača, ali i redatelja koji je, ubivši junaka, ubio i film, ali mu isto tako dao mu u posljednjem dijelu, koji se odvija u Hadu, i sve instrumente da ponovo poživi kao – filmska sjenka.
Teško je bilo drugim radovima u konkurenciji pored iskusnoga Tscherkasskyja, ali nakon što je panoramski prikaz 'Uputa…' ustupio mjesta i drugim impresijama, sjetila sam se i odličnog Michiel Van Bakelovog 'Konjanika', zanimljivo snimljenog sa 32 digitalne kamere, te simbolike prijetvornosti koju je uz pomoć ljudskih ruku prikazao Francuz Piere-Yves Cruaud u radu 'Strategija, gesta i znak'.
Festivalski se dan gasi u ugodnoj atmosferi aule &td-a uz glazbu, na otvorenju je spinao dj. Itch, a sinoć smo svjedočili uskrsnuću dj Markana, i small talk. Posjetite službeni site, podsjetite se na današnji i sutrašnji program i izaberite svoj termin u SC-u koji je, malenom svjetlosnom intervencijom, pretvoren u začudno ugodan prostor!
Kratki festivalski info:
PETAK
16.30 Autour de minuit –selekcija te predavanje Nicholasa Schmerkina
18.00 Retrospektiva SAD po izboru Freda Campera koji će održati i predavanje na intrigantnu temu Nejunaštvo u novijem američkom avangardnom filmu
21.00 Selekcija 3: Slika riječi
23.00 aula 6td-a dj FREEZ
SUBOTA
16.30 Retrospektiva Hrvatska
18.30 Retrospektiva Japan 2
21.00 Selekcija 4: Preoblikovanje habitata
23.00 Dodjela nagrada & koncert BILK-a
Nema komentara.